Monthly Archives:oktober 2017

okt 29, 2017

Ingen Yoga v.44 och v.45 fått Hjärnskakning – Tack alla rara som hört av sig!

 

 

Änglavakt sa läkaren. Det kunde gått riktigt illa!

TACK alla söta för krya-på-hälsningar, sms och kommentarer. Så himla otippad fredagseftermiddag det blev. Efter att ha hållit yogaklass  var jag och storhandlade då vi skulle ha svärföräldrarna på besök. Kommer hem, packar ut varorna, drar igen baklucka samtidigt som hunden kommer och hälsar. Ställer mig upp hastigt för att ropa till svärmor och svärfar om jag ska fixa kaffe till dem och PANG – åker den spetsiga kanten av bakluckan rakt in i huvudet. Så att allt svartnar. När jag åter igen kvicknar till rinner det blod över hela ansiktet.

Nu hade jag tur att ha svärföräldrar på plats och min älskade man var bara 15 minuter från hemmet så att han kunde köra mig direkt till akuten. Där fick jag stanna ett tag för observation, bli ordentligt undersökt och röntgad. Änglavakt sa läkaren. Kanten kunde kommit in längre in i huvudet och det kunde alltså gått riktigt illa.

Stor ELOGE till akuten på Norrtälje sjukhus (Tiohundra) som tog hand om mig så bra. Snabbt, vänligt och mycket effektivt. Sådan skillnad på stad och stad. På SöS fick vi en gång vänta i över 12 timmar.  Här var jag röntgad, undersökt och klar på mindre än 4.5 timmar. WOW för personalen säger jag bara och det var verkligen fullt på akuten.

SÅ tacksam att allt gick bra ändå.. Att jag inte har några inre blödningar eller synliga sprickor varken i skallen och i nacken pga kompression från jättehårda slaget. Hjärnskakning och ett hack i huvudet kan jag leva med. Det läkar ihop. Dock behöver jag ta det mycket lugnt och egentligen inte ens sitta framför dator/telefon/skärmar osv den hör först å veckan.

Så mina yogaklasser uteblir vecka 44 och vecka 45  🙁 Så himla ledsen för det. Måste vara extra försiktig osv efter att ha haft en stroke när det gäller smällar mot huvudet. Då måste jag lyssna på läkaren.

Så INGEN yoga här hos oss på Vänliga Villan (MjukYoga igen 16/11 och Yin Yoga 19/11. Ingen Yoga i Knutby förrän tisdag 14/11 och på Studio Karma har jag bästa vikarier med Agneta och Solveig som tar mina Yin & Klang-klasser Onsdag och fredagar dessa kommande veckor.

Så då vet du varför jag är något frånvarande även här och i övriga sociala medier…eller inte svarar på sms eller i telefon. 

Nu vila, läkning, läkning och åter läkning. Bara att bita ihop och lyssna in kroppen, Andas in och andas ut. Hitta tacksamhet i det lilla osv..

Ta hand om dig lite extra.kramaste

 

okt 23, 2017

Har du värk? Stärk då bindväv Fascia

 

Har du värk/ledvärk? Stärk då bindväven! – Är du  medveten om  att hela din kropp påverkas av hur din bindväv mår? Bland annat kan ledrelaterade smärtor, skador på leder (nacke/rygg/knän mm), värk och stelhet uppkomma om bindväven inte “aktiveras/stressa” ut varsamt och kontinuerligt. Också stress har visat sig i forskning påverka fascia, så att den drar ihop sig runt muskelgrupper, vilket i sin tur leder till värk och stelhet.

Vad är fascia?

Forskning kring bindväv startade ganska sent (första internationella konferenserna började hållas så sent som 2007) och detta mycket på grund av att  man inom läkekonsten tidigare alltid med skalpell tagit bort bindväv, fascia, för att komma åt muskelgrupper och inre organ att forska kring. Man har endast sett fascia som “ett tomt hölje eller som en meningslös påse” till våra muskler och inre organ.

Sedan forskningen kom igång har man istället upptäckt att Fascia är så mycket mer än bara “ett tomt hölje runt våra muskler och inre organ” utan en högst levande fibrös kroppsvävnad som bildar ett viktigt nätverk över hela vår kropp. Fascian är som ett eget kommunikationssystem, då celler och grundsubstansen kommunicerar. Kommunikationen sker till och med snabbare än nervsystemet. Sedan är ju nerver inbäddade i fascian och påverkas också av fascian omkring dem.

En bra liknelse för hur fascia är involverat i oss och i våra kroppar är att titta på en apelsin. Ni vet att varje klyfta i sin tur har små apelsinfruktköttspluppar som är omkapslade av en tunn hitta, och dessa små pluppar utgör klyftan som i sin tur har ett starkare vitt hölje och där all klyftor hör samman av det där lite vita beska för att sedan ha ett slutligt skal. Exakt så ser vi människor också ut och höljet och det beska vita skulle man kunna säga är fascia.

Fascia består av proteinet kollagen och…

  • .. omger alla muskelgrupper (men även våra celler osv)
  • ..håller muskelgrupperna på plats när du spänner dem (under muskelkontraktion).
  • ..finns mellan muskelgrupperna som ett “glatt vitt ämne” som gör att musklerna kan “glida” mot varandra.
  • Fascia går även från muskler via senor in i benstomme och benvävnad och kärl och nerver som leder ut i extramiteterna löper utmed fascia.
  • Fascian sitter helt ihop, dvs den är aldrig delad i din kropp utan påverkar du fascia på ett ställe rör det sig över hela kroppen. Dvs den smärta som uppkommit då du fått stelhet på grund av stagnerad fascia kan alltså “vandra” och kännas någon annanstans i kroppen (ex vid Fibromyalgi).
  • Helt nya studier har också visat att fascia svarar vid stress och påverkas av stress via den autonoma (omedvetna) nervsystemet. Exempelvis påverka den fibrerna i fascian så att de tjocknar och följden blir sammanväxning av fascia.
  • Eller om du har stillasittande jobb, har monotona rörelser eller rör dig för lite – stressas/stretchas alltså inte fascia och det kan bli förhårdnarder av fascia som leder till värk och stelhet.
  • FAscia kan också torka ut. Den torkar automatiskt ut ju äldre vi blir men även som yngre kan alltså fascia pga monoton belastning torka ut mellan leder/ben.
  • Eller om du träna mycket aktivt dina muskler  (aktiv muskelstretch) och låter dem sedan aldrig återhämta sig med riktigt långsam varsam återhämtning ( i minst 3 minuter per övning) kan fascia påverkas och istället leda till skador (kompression där ben möter ben ex förslitning i ledband, knäled, armled osv).
  • Musklerna drar också samman sig vid träning per automatik och då fascia omger alla muskelgrupper behöver den alltså “aktiveras/stressas”.
  • Det finns egentligen inget bra ord för  aktivering/stress av fascia för att den igen ska få sin hälsosamma vätskeliknande form. OBS  engelskan använder ordet ’stress fascia’ men engelskans stress har en mer mångbottnad mening än vad vi har i svenskans ’stress’. Vad man i Yin Yoga gör är allså inte ordagrant att “stressar” fascia (obs inte muskulärt ) istället “aktiverar du fascian” så att den sedan vid vilopauserna får återhämta sig. Vilopauserna är lika viktiga som själva Yin-Yoga-övningen/posen/asana. Du får aldrig stressa fascian genom att “gå för djupt” eller in med “prestige-mentalitet” i dina övningar. Därför är det extra viktigt att din Yin Yoga-lärare/lärarinna är specialutbildad just inom fascia så att inga skador sker.

thoracolumbar-fascia-xl fascia_muscle_dailybandha-comimage-1024x655 3-4-fascia-skeletal

 

det vita på anatomibilderna ovan är alltså bindväv som syns mellan muskler och som håller dem samman, sedan går bindväven alltså in i alla muskler/organ/benstomme osv också. Ni ser också att fascian bildar ett helt nätverk och hänger ihop över hela kroppen. Så bli fascian skadad någonstans kan den alltså repareras)

När fascia(som består av kollagen) är friskt och mår bra är den vit glättig och lite vattnig till sin konsistens. Lite som ketchup. Ju äldre vi blir och ju mer stilla vi sitter (eller utför monotona rörelser) klumpar vätskan ihop sig lite som ni vet när kethucpen blir till en sörjig blogg. Detta påverkar muskler, benstomme, ligament och leder förstås. Monotona rörelser, stillasittande jobb eller dålig hållning gör också att fascian växer ihop och man blir “ännu stelare”. Däremot om vi börjar röra på området där det blivit en sådan där “sörjig blobb” eller ännu värre en uttorkad sammanväxt fascia så blir den igen en mer “liquid” lösare ketchupvätska. Fast vit då.

Det som är det mest fascinerande med fascia är att då det är högst “levande” och förändras hela tiden (i samma takt som vår kropp & vårt sinne) kan man alltså “reparera” den också. Det går alltså att bygga upp fascia igen.

Så stärker du din fascia

  • Aktivera fascian varsamt och kontinuerligt på de ställen som du har i din kropp med mycket fascia, upp från knän och över bäckenet och korsrygg upp mot rygg har vi mest fascia – ex med meditativ och passivYin Yoga eller bindvävsmassage.
  • Ät mat och livsmedel som bygger upp och stärker din fascia.
  • Har du ett stillasittande jobb eller monotona rörelser, se till att  börja röra mer på ex bäcken och korsrygg då stress ofta sätter sig där och fascia bildar förhårdnader om man inte rör sig.
  • Tränar du mycket se till att aktivera bindväv som håller musklerna på plats också.Aktivera bindväv genom ex yin yoga.
  • Stressar du mycket är det extra viktigt att ha tid för  återhämtning, då stress i forskning har visat sig dra samman fascia runt muskelgrupper så att du ”blir stel” vilket i sin tur leder till värk.

Livsmedel och örter för att stärka fascia

Livsmedel som är skonsamma för vår fascia och som ger återhämtning är   mat  framförallt med kisel (då kisel stärker fasica) men också magnesium, zink och järn.

  • nässla, hampafrön/hampaprotein, chiafrön, alger, broccoli, kallpressad kokosolja, mango, mullbär, gojibär, blåbär, havregryn, citron, apelsin, granatäpple, nypon, gurkmeja, salvia, maskros, grönkål, nötter, sparris, körsbär, morötter, äpplen, gurka, jordgubbar, majs, pumpa, avokado, caynnepeppar för att ta några exempel på livsmedel som hjälper till att stärka fascia.
  • Superbär som acai är fantastiskt!

Läs mer & forskning

De internationella Fascia-konferenserna som hålls varje år och det är inte enbart läkare utan även du själv som kan delta. I år var det första gången Yin Yoga-gurun Paul Grilley  och Bernie Clark talade på konferensen om just yin yoga och fascia.

För dig som gärna vill läsa mer om Fascia och forskning inom stress kan du göra det här>

Och här>

Och här>

Och här>

Och här>

Spännande artikel här>

Här finns många olika studier att fördjupa sig i>

Thomas Meyers om Fascia

Du kan också se otroligt inspirerande klipp med Thomas Meyers bland annat..som är pionjär & föreläsare inom fascia.

 

Här Yin Yoga gurun Paul Grilley om Fascia och hur Yin Yoga hjälper till

okt 22, 2017
okt 21, 2017

Wow TACK för all respons

 

Är helt överväldigad och tacksam. TACK för alla kommentarer, sms, delningar och direktmeddelanden efter jag skrivit min krönika i Kurera.se

Så starkt av dig som själv vågar stå upp och berätta din historia. TACK alla män som hört av sig med sina tankar och funderingar. Visst, visst är det vår tid att få fylla sociala medier med våra historier, men för varje offer finns en gärningsman. Självrannsakan är en början och  JA, det är via HANDLING vi ska agera, inte bara via ord eller en #-tagg.

TACK bästa Alexander Karim för svar och din krönika — läs här> . Det är nu vi ska prata med våra barn. Förklara att ett nej är alltid ett nej och att det aldrig är OK att gå över gränsen. Och att alltid stå på sig och stå upp mot trakasserier och förminskning, oavsett du är kvinna, flicka, ickebinär, tansperson, pojke eller man.

 Bra att företag/organisationer nu börjar ta anmälningar på allvar efter veckans omskakande utvecklingar. Rötägg finns överallt. Nu hoppas jag att förändring kan ske långt efter #-taggen slutat toppa nyhetsflödet. Att det blir ändring i både attityd och handling.

Kom ihåg: du är inte ensam!

Ha en fin lördag och krama om de du älskar lite extra idag.

Kramasté //Tanja

okt 18, 2017

#MeToo- men var är männens svar? läs min krönika Kurera.se nu

 

#MeToo Nu kan du läsa min krönika om sexuella trakasserier på Kurera.se — 》 läs!

 Vi får aldrig mer vara tysta. Tack alla som vågar berätta. Cissi Wallin, Lulu Carter, Zara Larsson, vänner och bekanta. Www för dig. Är tårögd. Så jävla bra att vi nu kan börja förändra.

Nu vill jag höra männen också!

Här nedan utdrag från min krönika…

Me Too. Jag med. Sexuellt trakasserad. Tyvärr. Så många gånger att jag tappat räkningen, skriver Kureras krönikör Tanja Dyredand

Första gången jag minns är jag åtta år. Låg underst i kuddrummet på fritids. Då 89 centimeter och vägde knappa 30 kilo. Fyra killar. De runt 12 år. De höll ned mig, tafsade, skrattade. Jag skrek rakt ut. Först i panik sedan på hjälp. En fröken tittar efter outhärdligt lång tid. ”Nämen, vad ni busar. Tanja, var glad att pojkarna vill busa, Inte ska du skrika så, det passar sig inte en flicka. Var med lite i leken istället, det tål du väl? Alla här har kul!”

Ingen såg. Var jag ensam? Var det mitt fel? Bjöd jag in till detta?.…läs hela krönikan här>>>>

okt 15, 2017
okt 6, 2017

Ny meditation Hitta en Sten Dag 20 #TomGlo

Vi hittar en sten – sista dagen av #TomGlo Dag 20

FILM FILM FILM FILM—->

Jag guidar dig till varför du ska ha en TomGlo-sten eller Mindfulness-sten.

Kom ihåg att kommentera här under och berätta hur det går för dig. Prenumerera så får du alla klipp direkt.

Du kan också följa mig på:

Insta: @mindfully_tanja
Facebook.com/vanligavillan

Musik: Hofix Never go away

okt 5, 2017

Ny Meditation Sluta Älta #TomGlo Dag 19

Brukar du älta? Oroa dig? Här kommer ännu ett tips #TomGlo Dag 19

Film Film Film—–>

TACK för alla mejl och kommentarer på fler övningar för att släppa ältande och oro. Denna är lånad från KBT och Mindfulness.

Kom ihåg att kommentera hur det går för dig. Prenumerera på kanalen så får du alla klippen direkt.

Du kan också följa mig på
Insta: @mindfully_tanja
Facebook.com/vanligavillan
Facebook.com/YogaiEdsbro
Facebook.com/YogaiKnutby

Musik: Holfix Never Go away

okt 5, 2017

Ny Stånde djupandning – #Tomglo dag 18

 

Ny Stående djupandning minska stress #Tomglo dag 18

FILM FILM FILM—>

Idag guidar jag till en enkel lite kortare stående djupandning för att minska stress och ökar medveten närvaro.

Kom ihåg att kommentera här under hur det går för dig. Prenumerera på kanalen så får du alla klipp direkt.

Du kan också följa mig på:

Insta: @mindfully_tanja
Facebook.com/vanligavillan
Facebook.com/yogaiedsbro
Facebook.com/yogaiknutby

Musik: Hofix Never Go away

okt 5, 2017

Ny Stånde djupandning – #Tomglo dag 18

 

Ny Stående djupandning minska stress #Tomglo dag 18

FILM FILM FILM—>

Idag guidar jag till en enkel lite kortare stående djupandning för att minska stress och ökar medveten närvaro.

Kom ihåg att kommentera här under hur det går för dig. Prenumerera på kanalen så får du alla klipp direkt.

Du kan också följa mig på:

Insta: @mindfully_tanja
Facebook.com/vanligavillan
Facebook.com/yogaiedsbro
Facebook.com/yogaiknutby

Musik: Hofix Never Go away