Monthly Archives:december 2017

dec 29, 2017

Ny VLOGG: Årets Yogalärare & Gott Nytt År

NY VLOGG: Årets Yogalärare Nominera gärna. Du kan rösta till 1/1 2018 –

Nu har jag spelat in på youtube en liten hälsning om varför det vore en dröm att bli nominerad till titeln Årets Yogalärare FILM FILM FILM  —>>>

– Yoga, mindfulness och meditation blev ju min räddning efter stroke som följd av långvarig stress. Jag gick in i väggen pga utbrändhet/stress och när jag blev starkare bestämde jag mig för att utbilda om mig (i grunden journalist/kommunikatör). Allt för att informera fler om vikten av att boka in återhämtning i sin vardag.

 

Så här nominerar du:

Du går in på www.yogagalan.se och scrollar ned till titeln ”Så här nominerar du” – och fyller i
OBS Om detta inte fungerar (det har varit knas på hemsidan) så Mejla din motivering/nominering till  info@yogafordig.nu
 Detta ska vara gjort innan 1/1  2018 ? <3

Vore en DRÖM – Oh …..

Kram och mängder med kärlek och ljus från mig och oss på Vänliga Villan 

//Tanja

tanja-happy-new-year-yoga-edsbro

dec 29, 2017

Jag i Hälsa med SkrattYoga

 

Weee. Nu kan du läsa om mig och min skrattyoga i bästa tidningen Hälsa. Alltså tre sidors reportage när jag besökte Tiangruppen i Uppsala och höll i ett skrattyoga-pass för ledningen där. Det är bara att ta ett djupt andetag och ryckas med i skrattets förlösande effekter!

Att skratta ihop är inte bara välgörande för kropp och själ, det stärker också gruppsammanhållningen på just exempelvis ett företag eller organisation.

Så in nu och läs tidningen Hälsa och reportaget. Foto till den är taget av fotograf Peter Jönsson! 

Här lite info om skrattyoga i allmänhet.

Därför skrattyoga

  • Alla kan vara med oavsett ålder, dagsform eller eventuella fysiska hinder.
  • Inga förkunskaper krävs.
  • Minska stress.
  • Öka kreativitet.
  • Öka må bra-hormoner.
  • Stärker immunförsvaret.
  • Ger smärtlindring.
  • Ger avspänning.
  • Ökar kroppens förbränning.
  • Höjer humöret.
  • Ökar inlärning.
  • Ökar fokus.
  • Ökar problemlösningsförmågan.
  • Ökar effektivitet.
  • Ökar kroppens naturliga sömnhormon(melatonin).
  • Ökar sammanhållningen i en grupp.
  • Stärker relationer.
  • Ökar rörlighet.
  • Minskar spänningar i nacke, axlar, skuldror och korsrygg.
  • Minskar oro, depression och ångest.
  • Aktiverar och stärker magmuskulatur.
  • Ger härlig ansiktsmassage, vissa kallar det för ett ’naturligt lyft’.

    Vem kan skrattyoga

    • Alla kan skrattyoga.
    • Du yogar i egna kläder och behöver inte duscha efteråt.
    • Skrattyoga kan göras överallt och du kan stå upp, sitta på stol, sitta på golv, matta, inomhus och utomhus.
    • Gruppens storlek kan variera från ett fåtal upp till tusentals.

    Så här går det till

    Med guidade enkla och lustfyllda övningar, som alla kan vara med på, låter vi skrattets välgörande effekt sprida sig till kropp och sinne. Skrattyoga masserar inte bara dina inre organ, utan stärker också immunförsvar, ökar kreativiteten och minskar spänningar och oro.

    • Skrattyoga är otvunget, lustfyllt och välgörande. Du kan skratta dig frisk!

Skrattyogans historia

  • Skrattyoga (Hasya yoga) som träningsform har utvecklats från skrattforskning och kombineras med väl utvalda yogaövningar och djupandning för avslappning. Det går ut på att: spontant kunna skratta utan någon anledning.
  • Lekfullheten, möjlighet för alla att delta oavsett ålder eller dagsform samt de positiva effekterna har gjort att man till en början främst använde yogaformen hos personer som hade kronisk smärta, led av depressioner och personer som befann sig i livets slutskede av ålder eller sjukdom.
  • Skrattyogan utvecklades av indiska läkaren Dr. Madan Kataria 1996 där han kombinerade skratterapi med rörelser, avslappning och djupandning lånade från yogatraditionen.
  • Dr. Katarias idé är att vi mår bra av att skratta, även om skrattet är simulerat och att skrattet ökar kreativitet och ger oss motion.
  • Det stora internationella genombrottet för skrattyoga blev år 2000 när han släppte boken ’ Laugh For No Reason’, som snabbt blev en succé.
  • Nu finns skrattyogarörelsen i över 100 länder, och runt 16 000 skrattklubbar har registrerats. Siffran ökar hela tiden.
  • Idag används skrattyoga som stresshantering, teambuildning och humörhöjande träningsform inom de flesta olika områden. Exempelvis vård- och äldreomsorg, barnsjukhus, skola, fysiskt och/eller psykiskt krävande arbeten såsom polisen, ambulanspersonal och försvaret men även som teambuilding för de flesta olika typer av företag och organisationer. Både inom offentliga och den privata sektorn.
  • Skrattyoga välkomnas ofta som ett avbrott på möten, kick-off, rekreationsdag, konferensen, grupper för barn, vuxna, pensionärer, deprimerade, sjuka, handikappade, men är även uppskattat på födelsedagar och möhippor.

Instruktörsutbildning skrattyoga

Vill du utbilda dig till skrattyogalärare? Utbildningen vänder sig till dig som själv vill leda skrattyogagrupper.  Kursen är baserad på Dr Katarias metod ‘Laugh for no Reason’. Kursen är en helgkurs där vi blandar både teori och praktik. Kursmaterialet är både på svenska och engelska och vi arbetar i en grupp om mellan 7-10 personer. Datum för nästa kurstillfälle 2018kommer upp snart.

Certifierad yogalärare och skrattyogainstruktör

Jag är cert. yogalärare (mediyoga, yin yoga), cert. inom Yoga Nidra, Pranayama, cert. mindfulness coach och vipassana meditation teacher samt instruktör Laughter Yoga.

För bokning, prisbild och mer information

Kontakta mig på tanja@stressaav.nu

dec 28, 2017

Nominera mig till Årets Yogalärare

2017115132616

OMG nu kan du nominera mig till titeln Årets Yogalärare.

– Jag har ju kämpat också att bli yogalärare efter att ha haft stroke så det vore ju en dröm att få bli nominerad! 
– Yoga, mindfulness och meditation blev ju min räddning efter stroke som följd av långvarig stress. Jag gick in i väggen pga utbrändhet/stress och när jag blev starkare bestämde jag mig för att utbilda om mig (i grunden journalist/kommunikatör). Allt för att informera fler om vikten av att boka in återhämtning i sin vardag.
 

Om du vill nominera mig:

Du går in på www.yogagalan.se och scrollar ned till titeln ”Så här nominerar du” – och fyller i
OBS Om detta inte fungerar (det har varit knas på hemsidan) så Mejla din motivering/nominering till  info@yogafordig.nu
 Detta ska vara gjort innan 1/1  2018 🙂 <3

 

Kram och Namaste från Tanja

dec 27, 2017

Nyårslöften med Attraktionslagen – nå dina drömmar 2017

Nyårslöften? Jag kör istället med Attraktionslagen. Filmen spelade jag in förra året men puffar för den igen då den är bra och gör en bra sammanftattning.

Här är mina bästa tips på hur du kan nå dina drömmars mål 2017 FILM FILM FILM–>

Så tacksam för vad som är just nu och ser oerhört fram emot 2017. WOW

Tacksamhet. Tillit och tålamod.

Kramasté (Namasté med kram)

//Tanja

dec 23, 2017

God Vänlig Jul från Vänliga Villan

 

namaste hangn jul dromfangare 25675249_1683271768399212_5046625_n

Från oss alla till er alla….en riktigt GOD VÄNLIG JUL.

Årets Julklapp: Lugn, avkoppling & Gos i soffan.

Nu tar vi Jul här på Vänliga Villan i Edsbro….Lugnet här ute på landet är så himla omhändertagande. Nu är julmaten klar inför imorgon, granen pyntad, brasan tänd, varm chaite i koppen och vi ligger nedbäddade med raggisar och flera lager plädar i soffan.

Så tacksam för så mycket just nu. Tack.

Ta hand om dig lite extra. Kom ihåg att krama om och säg till dem du älskar att du älskar dem.

Kramaste (Namaste med kram)

Tanja med familj…

 

dec 23, 2017

Smarriga ostbollar & enkla att göra i ett nafs (mjölkfri, nötfri, vegan)

dsc_0249 raw-vegan-cashewost-mindfullyraw-tanja1

Alltså denna färskost är helt galet god och rullar du bollar är de perfekta som drinktilltugg. 

Förra året bjöd jag på dem i Elle Mat & Vin  där de tog 4 av mina godaste raw vegan julrecept och ett av dessa är de här galet goda ostbollarna. De går att variera efter smak och tycke och du kan forma dem som bollar eller om du föredrar att göra en endaste stor ost. Allt är så klart utan mjölk, nötter, helt raw och vegan.

Här på bilden rullade jag in bollarna i gurka jag hyvlat med osthyvel och så knöt med ett gräslökstrå! 🙂 så snygga tycker jag.

Här en film på hur du kan göra bollarna från min youtubekanal —>>>> FILM FILM (gjorde denna för någon sommar sedan 🙂 )


Här recept på ostbollen och om du vill göra sådana där läckra ostpaket/knytten till julbordet.

Receptet är

  • Enkel att göra
  • Mjölkfri
  • Vegan (dvs inga animalier/komjölk/mjölk från annat djur)
  • Ekologisk
  • Raw (inte upphettad till över 42 grader)
  • Supergod
  • Super-nyttig med bas i cashewnötter som innehåller bland annat magnesium, kisel, zink, kalium, kalcium och järn.

Självklart är alla ingredienser ekologiska

Råa ostbollspaket

Dessa gudomliga råa ostbollspaket kan varieras in i oändlighet. Gör du rå färskost kan du antingen göra en stor ost att ha på julbordet, eller som här – små inrullade ostbollspaket.

Grundreceptet till färskost

1. Blötlägg 3dl solrosfrön över natten. Kan du äta nötter? ta då 3 dl cashewnötter istället.  Gör du egen nötmjölk hemma är ”gegget” som blir över perfekt till detta.

2. Lägg de blötlagda solrosförna  i en mixer och pressa i 1/2 citron, 3 msk näringsjäst (finns i välsorterade matbutiker och hälsokost) plus en uns himalayasalt. Tycker du inte att näringsjäst är tillräckligt ”raw” kan du helt utesluta detta och får då mer en solrosröra som också är god, men stelnar alltså inte sedan till en ostliknande konsistens.

3.  Du kan, för att få en fastare form, också inkludera 2-3 msk kokosolja du värmt över vatten och ha i röran. Då stelnar oströran något kylskåp sedan.

4. Sedan är det bara att mixa. Eventuellt behöver du tillsätta lite vatten men ta lite vatten i taget så att det inte blir för simmigt.

5. Mixa till en jämn smet som du kan forma i händerna till bollar. Då är den klar!

6. Du har nu fått en färskoströra. Den går utmärkt att äta som den är på kex eller som dipp till grönsaker osv.

7.Vill du ha en ”stelare ost” – tjoffar du in den i kylskåpet i några timmar och voila har du en lite mer fastare ost/ostbollar.

Vill du kan du smaksätt grundreceptet.

  • Du hackar i och kör valfri smaksättning (se nedan förslag)
  • Vill du ha ”fastare ost” –  låter du din ost/ostbollar ”stelna till sig” i kylskåpet.Det tar ca 4-5 timmar sedan håller osten ca  4-5 dagar i alla fall. Hos oss har den aldrig stått längre än så då den äts upp i ett nafs 🙂

Smaksättning till osten & ostbollarna i Youtubeklippet

  • Ostbollarna: då hade jag i en finhackad schalottenlök, 2-3 msk god svensk rapsolja, sedan hackade jag i lite färsk timjan, libsticka, gräslök, 1msk äppelcidervinäger, basilika, 1-2cm finhackad selleri för sältan, några droppar färskpressad citron och så smakade jag av med örtsalt och peppar.Rullade en del av bollarna i svarta sesamfrön och en del i klippt gräslök.
  • Stora osten Italiano: finhacka i lite purjolök, finhacka ca 4-5 stora soltorkade tomater som fått ligga i olja innan, 2-3 msk god olivolja, 4msk pinjenötter, 1-2msk äppelcidervinäger, hacka i halv kruka basilika, 1-2 vitlöksklyftor och smaka av med salt och peppar. Jag varvade ost, finhackade tomater och basilika i själva formen med avtagbara kanter och garnerade sist med stora svarta oliver och färsk basilika.
  • Stora osten med rädisa: jag hackade fint i ca 0,5 dl gräslök, 3msk rapsolja, 1msk äppelcidervinäger samt 1msk färskpressad äppeljuice (för sötningens skull) sedan garnerade jag den på en bädd av groddar, med färska rädisor och så grön- och rosépeppar på toppen. Mums!

Fler förslag smaksättning:

  • Valnötter och torkad frukt: hacka i valnötter och god torkad frukt ex fikon, 1msk äppelcidervinäger, 1-2 msk god olja,  smaka av med örtsalt och peppar. Är du inte 100% vegan kan du snirkla över honung – annars ta några droppar agavesirap på.
  • Dillost: hacka i en kruka färsk dill, 1msk dijonsenap, 2-3 msk god olja, 2msk äppelcidervinäger, 1-2 vitlöksklyftor, 2-3cm purjolök och smaka av med salt och peppar. Garnera med färsk dill.
  • Het som chili: finhacka chilifrukter efter tycke jag gillar när det blir lite ”bite”, en halv röd paprika, finhacka i ett äpple och schalottenlök, 2-3 msk god olja, 2msk äppelcidervinäger, 1tsk agavesirap.

För att göra ”ostpaket/knytten” som på bilden nedan:

  • Skär squash med en osthyvel så att du får lagom långa bitar att kunna fylla och rulla.
  • Fyll en sådan remsa med ditt ostbollspaket.
  • Knyt en gräslök runt ditt ostbollspaket och mums nu är de klara att avnjutas.

Nedan bild på knytten och som jag doppat i sesamfrön 🙂 längre ned bild på om du väljer att göra en lite större ost i form 🙂

Väljer du att göra 1 större ost kan du smaksätta med olika gotta – min favorit är med soltorkade tomater och oliver 🙂

dec 23, 2017

Julens godaste Tårta med granatäpple utan ugn på 1 timme (glutenfri, vegan)

 

Julens godaste tårta med granatäpple gör du utan ugn på en timme!  Då den är glutenfri, mjölkfri, äggfri och nötfri gör att den också passar perfekt på buffébordet och alla kan äta den oavsett om man har någon intolerans. Perfekt till jul och nyår men annars också förstås!

Till botten

  • Mixa  3msk färskpressad kokosolja uppvärmt över vattenbad, 8-9 urkärnade stora dadlar, 1-2 cm färsk ingefära,  1,5 dl solrosfrön och 0,5 kokosflingor eller om du föredrar att istället ha i blötlagd bovete (samma mängd och som du blötlagt i minst 4 timmar) och nypa himalayasalt.
  • Tryck ut botten i form med löstagbara kanter.
  • Ställ in i frysen och gör fyllning

Till vit och rosa fyllning

  • Gröp ut det feta från 4 burkar kokosmjölk och vispa till kokosgrädde.
  • Gröp ut 2 avokado och vispa ned i kokosgräddeen.
  • Tillsätt 3-4 msk vaniljpulver, 3-4 msk kardemumma, 2 tsk cayennepeppar.
  • Tillsätt 4-5 tsk naturlig sötning (agavesirap,kokossocker, lönnsirap, honung (om du inte är helt vegan) smaka av då de alla ger olika typer av sötma). Vissa vill ha mer  sötma andra mindre. TESTA dig fram!
  • Du har nu grundsats till den vita fyllningen. Dela upp den så att du får två delar fyllning.
  • Den ena delen låter du vara som den är.
  • Till den andra tillsätter du 0,5 dl granatäppelkärnor och  granatäppeljuice ca 0,5 dl lite i taget i kokosgrädde-röran.
  • Pluppa sist i 4 msk kokosolja du värmt över vattenbad i röran men så att den inte klumpar sig.
  • Ta ut botten ur frysen och fyll först den vita fyllningen över botten. Ställ in i frysen i ca 15 minuter.
  • Ta ut och fyll på den lite mer rosa fyllningen.
  • Skjuts in i frysen så att hela tårtan stelnar. Tar ca 15-20 minuter.
  • Så här långt kan du förbereda din tårta 🙂 eller om du vill äta den med en gång.

Till garnering

  • Garnera med granatäppelkärnor, bär eller annan frukt, nötter frön vad du vill.
  • Har du fryst tårtan tar du ut den ca 30 minuter innan den ska avnjutas och garnerar då.
  • NJUT 🙂

Här kan du läsa om hur nyttigt granatäppel är —>

Ha en fantastisk dan-före-dan. Här ska vi göra veganska gottigheter idag till julbordet: bland annat Veganska köttbullar, Jansson, rödbetssallad, grönkålssoppa, grönkålssallad, vegansk färskost, ärtpesto, auberginesillen är redan i lag.

Kramasté (Namasté med kram)

//Tanja

dec 20, 2017

Julkonsert på Stockholms Estetiska Gymnasium

 

Mitt mammahjärta svämmar ju över förstås. Extra fantastiskt att höra och se dottern på sce , sjunga Lady Gaga till minimalistiskt komp, på årets julkonsert. Alltså WOWZA.

Finns liksom inga ord. Tårarna bara rann så otroligt stämningsfullt och vackert. Så otroligt glad och tacksam mest för dotterns skull som övat och kämpat så oerhört inför konserten, och också nu kunde vara med. Trots omtumlande vecka/veckor/månader. En sådan riktigt fighter! Det tar ett stort mod och ork att våga gå upp och sjunga solo inför fullsatt skola. Och den kicken efteråt, när allt gick så himla bra och att dottern själv var nöjd!

Varje dag har man något att vara tacksam för, även när allt annat kan kännas mörkt och svart. Idag är en sådan dag. Att hitta enorm tacksamhet, precis för allt.

Ta hand om dig och krama om de dina lite extra idag

//Tanja

 

konsert

Fantastisk outfit: handstickade raggisar av min mammas syster, snöflingor på kinden, HTBQ+-flagga och med T-shirt All I want for Christmas is social political and economic equality for all genders regardless of race, ethnicity, socioeconimic class, religion, ability and sexual orientation! Och underbart minimalitiskt komp av bl a bästa Fanny och hennes lärare!

konsert-steg

dec 19, 2017

Exklusivt: Hur Lotta Lundgren & Erik Haag stressar av i julstress

Exklusivt: Stressar av & historieäter jubord med Lotta Lundgren och Erik Haag

I år är Lotta & Erik julvärdar. Tycka vad man vill om det. Jag träffade Erik & Lotta för något år sedan när vi ”åt” oss igenom ett julbord. Här kommer ett litet smakprov på det.

Nej vi har helt tappat hur man SKA äta julbord – egentligen. Det menar Lotta Lundgren & Erik Haag som vi är vana att se Historieäta och nu också i årets Julkalender. Jag fick träffa dem inför premiären av deras Julshow ’ Alla Kan Äta Julbord” på konsthallen Arkipelag utanför Stockholm. Här bjuder de på sina bästa tips inför julstress. FILM FILM FILM ——>>>>>>

 

Intervjun gjordes inför  den mycket speciella julshowen Alla Kan Äta Julbord som är en historisk tillbakablick genom åren på julfirande och vårt svenska förhållande till just julbordet.

 

KRAMASTÉ

Tanja

erik haag lotta lundgren artipelag stressaav tanja dyredand erik haag lotta lundgren julshow tanja dyredand

stressa-av-med-lotta-lundgren-och-erik-haag-alla-kan-äta-julbord-956x612

erik haag tanja dyredand lotta lundgren

ps förtydligande: DETTA är INTE en annons då jag inte är betald att äta julbord på Artipelag eller har fått betalt för blogginlägg – älskar dock Historieätarna galet mycket och historia överlag och tipsar därför om detta. Plus att jag älskar Artipelag som konsthall och resmål 🙂 Hade redan plan att lägga upp filmen tidigare men då min dator crashade i höstas, är det först nu jag fick fatt på filmerna som spelades in i sept 🙂

dec 19, 2017

Exklusivt: Hur Lotta Lundgren & Erik Haag stressar av i julstress

Exklusivt: Stressar av & historieäter jubord med Lotta Lundgren och Erik Haag

I år är Lotta & Erik julvärdar. Tycka vad man vill om det. Jag träffade Erik & Lotta för något år sedan när vi ”åt” oss igenom ett julbord. Här kommer ett litet smakprov på det.

Nej vi har helt tappat hur man SKA äta julbord – egentligen. Det menar Lotta Lundgren & Erik Haag som vi är vana att se Historieäta och nu också i årets Julkalender. Jag fick träffa dem inför premiären av deras Julshow ’ Alla Kan Äta Julbord” på konsthallen Arkipelag utanför Stockholm. Här bjuder de på sina bästa tips inför julstress. FILM FILM FILM ——>>>>>>

 

Intervjun gjordes inför  den mycket speciella julshowen Alla Kan Äta Julbord som är en historisk tillbakablick genom åren på julfirande och vårt svenska förhållande till just julbordet.

 

KRAMASTÉ

Tanja

erik haag lotta lundgren artipelag stressaav tanja dyredand erik haag lotta lundgren julshow tanja dyredand

stressa-av-med-lotta-lundgren-och-erik-haag-alla-kan-äta-julbord-956x612

erik haag tanja dyredand lotta lundgren

ps förtydligande: DETTA är INTE en annons då jag inte är betald att äta julbord på Artipelag eller har fått betalt för blogginlägg – älskar dock Historieätarna galet mycket och historia överlag och tipsar därför om detta. Plus att jag älskar Artipelag som konsthall och resmål 🙂 Hade redan plan att lägga upp filmen tidigare men då min dator crashade i höstas, är det först nu jag fick fatt på filmerna som spelades in i sept 🙂