Monthly Archives:juli 2019

jul 28, 2019

Kom och SkrattYoga med mig på Sthlm Hippiemarknad 17 aug kl 15 NYTORGET

 

Nu rinner bara tårarna här av tacksamhet. ÄNTLIGEN OFFENTLIGT: Kom och SkrattYoga med mig på Sthlm Hippiemarknad 17 aug kl 15 på Nytorget.

Jag kommer att vara på plats både 16, 17 och 18 augusti men håller i ett härligt inbjudande skrattyoga-pass klockan 15:00 på Nytorget lördag den 17 augusti.

Det bästa är att detta är SkrattYoga ALLA kan vara med på oavsett ålder. Du yogar i dina egna kläder och behöver inte ens skratta på riktigt för att vara med!

Så kom, ta med alla du känner så ses vi på Nytorget och Stockholms Hippiemarknad.

Är peppade och galet tacksam för att hålla skrattyoga. Ska bli underbart roligt. När jag själv bodde på Söder var vi alltid på Hippiemarknader och älskar Nytorget som min egen lilla oas. Jag släpper ju till hösten boken ”Skratta & Pausa – en helande guide för kropp och själ”, så här på Nytorget får du ett litet smakprov på min egenutvecklade skrattyoga 🙂

Hoppas verkligen vi ses där. Ingen förbokning behövs och JA, det är GRATIS prova på!

jul 16, 2019
jul 15, 2019

Spontan mini weekend Åland

geta-aland-2019 stallhagens-bryggeri-aland-tanja-dyredand-joakim-dyredand geta-aland-tanja-dyredand-2019 aland-vyer-2 aland-solnedgang-joakim-dyredand

Tack Åland för att vi fick besöka dig.

Nämen vi tog en spontan miniweekend till Åland. Sista helgen innan Joakim börjar jobba. Vi skulle ju åkt till Skottland men pga hans kollapsade lunga blev vi kvar hemma då. Så lite kom vi iväg och till en oroligt vacker ö bara någon timme från oss faktiskt. Alltså jag har aldrig ens tänkt på hur smidigt och enkelt det är att åka dit.

Denna gång åkte vi norröver för första gången. Tidigare har vi mest hängt i Mariehamn med omnejd, men nu bodde vi på norra udden vid hotell Havsvidden i Geta, länk–>OBS jag får inte betalt att säga detta, har alltså inget samarbete med hotellet, men kan varmt rekommendera det. Mycket bra vegetariska, veganska alternativ, ett hållbarhetstänk genomgående i allt och ett bra upplägg med spa, och möjligheter till bastubad och dopp i Östersjön på flera ställen. Oh och vi fick njuta av magiskt vacker solnedgång och uppgång. Jag t.o.m yogade utomhus (trots 8 plus) och tog sedan ett bastubad klockan 6.30 på morgonen vid granitklipporna!

Som vanligt stannade vi även vid Stallhagens bryggeri, och njöt av lunch och god öl. Jag intervjuade en av grundarna redan till min gamla blogg om hållbar livsstil Ekostil.se på 2000-talet då de precis lanserat sin otroligt goda honungs-öl. Sedan dess har de utökat och har även en sommar-scen vid vacker näckrossjö där du kan njuta av teater!

Hej Åland, du kanske kan adoptera mig på något sätt. Så tacksam för dessa dagar och på återseende säger vi!

 

//Tanja

 

En liten sväng till Stallhagens Bryggeri i Godby- kan rekommenderas!

stallhagens-bryggeri-aland-2019

joakim-dyredand-porsche-agare aland-vyer-geta

havsvidden-aland-tanja-dyredand-2019

Om vi skulle släppa en skiva här är omslaget 🙂

skivomslag-aland-dyredand66640623_2173504332758722_124909013451145216_n

Här kan jag tänka mig att meditera lite oftare ….

jul 15, 2019
jul 14, 2019
jul 12, 2019

15 anledningar äta körsbär varje dag + recept Cheese cake utan ugn

 

 

Dessa godingar hjälper dig sova bättre, stärker mot stress, rika på fenol har de antiinflammatorisk effekt, och så är de lite anti-aging, och goda förstås! Här 15 anledningar att äta mer körsbär samt recept på mumsig körsbärs cheese cake du bakar utan ugn! För den vetgirige finns medicinska studier nedan för den som vill läsa mer. 

Körsbär, ett av de mumsigaste bären enligt mig och det går att göra så mycket götta med körsbär. OBS som med allt, ät dem med måtta!

15 anledningar att njuta körsbär varja dag

  1. Rik på vitaminerna C, E bland annat.
  2. Rik på folsyra, kalium, magnesium, kalcium och järn.
  3. Har högt melatonin-innehåll (naturligt) och kan alltså förbättra sömnkvaliteten.
  4. Melatonin-innehållet stärker också kroppen mot stress.
  5. Rik på fenolen (naturliga växtämnen)  som har inflammationsdämpande effekt och har lite samma påverkan som liknar acetylsalicylsyran i verktabletter.
  6. Proppfylld med antioxidanter.
  7. Antioxidanterna förebygger cellskador.
  8. De har också en anti-aging-effekt.
  9. Har i studier visat sig ha positiv effekt vid både gikt och reumatism.
  10. Har visat sig förebygga cancerceller.
  11. Skyddar kärl och hjärta.
  12. Hjälper muskler att återhämta sig.
  13. Har i studier visat minska muskelsmärta och inflammationer.
  14. Rik på fibrer.
  15. Har visat sig också ha positiv effekt mot hudinfektioner.

 

Recept Raw Cherry Cheese Cake

Så här gör du botten:

  • mixa 1 kopp solrosfrön, 4 msk kokosflingor, 4-5 stora urkärnade dadlar, 1tsk vaniljpulver och knivsudd himalayasalt
  • Mixa så att du kan forma bollar med handen av smeten och smeta ut i en form med avtagbar kant.
  • Skjuts in i frysen medan du gör fyllningen.

Fyllning 

  • Mixa 4 msk agavesirap med 3msk kokosolja du värmt över vattenbad.
  • Ha in mixerna 1 msk vaniljpulver, 2msk färskpressad citronjuice
  • Sedan i med 1 kopp cashewnötter som fått mjuka till sig i minst 4 timmar i vatten (eller över natten).
  • När du mixat detta har du sist i 1/2 tsk rivet citronskal.
  • Sist i med en 1-2 koppar urkärnade körsbär.
  • Häll över fyllningen på din bottenform och in i frysen med härligheten till den stelnat.

Innan servering gör du topping –

Topping:

  • Ta ut din frysta tårta ca 30 min innan den ska avnjutas.
  • Mixa 1 kopp urkärnade körsbär med 1msk kakao, 1/2 tsk vaniljpulver och rivet skal från en halv citron.
  • Toppa tårtan och garnera. NJUT!

Här några medicinska studier om du vill läsa mer

  1. Insomnia and Cherries
  2. Cherry Consumption and the Risk of Recurrent Gout Attacks

  3. Tart Cherry Juice Reduces Muscle Pain and Inflammation
  4. Cherries and health: a review.
  5. Recovery facilitation with Montmorency cherries following high-intensity, metabolically challenging exercise.
  6. Cherry juice targets antioxidant potential and pain relief.
jul 9, 2019

Hylla dig idag: Jag är fenomenal som jag är

 

Lyft dig själv idag, lova mig att du tar dig tid att HYLLA dig idag. Börja med orden: Jag är värd att HYLLAS idag. Jag är tillräcklig. Jag duger. Jag hyllar mig idag för att jag är fenomenal! .

Idag är en bra dag att hylla dig. Du behöver inte ha födelsedag eller annan anledning. Bästa anledningen är att du är du. Oavsett vad.

Själv öppnade jag upp dagen imorse med att läsa en av mina favorit-författare: Maya Angelou och dikten Phenomenal Woman  Så viktig och bra dikt att läsa då och då för att påminna sig själv om att man duger som man är, utan att blicka på andra eller samhällets normer om vad som är vackert eller inte.

Så ta denna dag och unna  dig att tänka positiva tankar om dig själv. Var snäll när du pratar med dig själv. Det är du så värd.

Här kommer Maya Angelous underbara dikt

Phenomenal Woman

Pretty women wonder where my secret lies.

I’m not cute or built to suit a fashion model’s size
But when I start to tell them,

They think I’m telling lies.

I say,

It’s in the reach of my arms,

The span of my hips,
The stride of my step,
The curl of my lips.
I’m a woman

Phenomenally.

Phenomenal woman,
That’s me.

I walk into a room

Just as cool as you please,
And to a man,

The fellows stand or

Fall down on their knees.
Then they swarm around me,

A hive of honey bees.
I say,

It’s the fire in my eyes,
And the flash of my teeth,
The swing in my waist,
And the joy in my feet.
I’m a woman

Phenomenally.

Phenomenal woman,

That’s me.

Men themselves have wondered
What they see in me.

They try so much

But they can’t touch

My inner mystery.

When I try to show them,
They say they still can’t see.
I say,

It’s in the arch of my back,
The sun of my smile,

The ride of my breasts,

The grace of my style.

I’m a woman

Phenomenally.

Phenomenal woman,

That’s me.

Now you understand

Just why my head’s not bowed.
I don’t shout or jump about

Or have to talk real loud.
When you see me passing,

It ought to make you proud.

I say,

It’s in the click of my heels,
The bend of my hair,
the palm of my hand,
The need for my care. ’Cause I’m a woman

Phenomenally.

Phenomenal woman,

That’s me.

 

JA så kom ihåg idag: DU är fenomenal. Du är redan allt.

 

Tack livet. Tacksam. Skickar dig som behöver det lite extra ljus och styrka från Sveriges Vänligaste Villa.

 

Kramasté (Namasté med kram)

//Tanja

jul 7, 2019

Basilika dämpar bland annat ångest och bra mot PMS- 16 anledningar att äta basilika varje dag

Äntligen skördetider här hos oss i Vänliga Villan. Nu poppar örter och grönsaker upp som bara den. SÅ tacksam. Idag fokus basilika.

Älskade basilikan. Har i forskning visat sig motverkar stress, dämpa ångest, bra mot PMS, bra mot akne, hjälper mage, detoxar lever och boostar immunförsvaret; här 16 anledningar att äta lite basilika varje dag.

  1. Innehåller vitamin A, C, E, Beta-Karoten, B1, B2, B3 och B6, Omega-3 och Omega-6.
  2. Innehåller Niacinekvivalenter och Folat. Aktiva ämnen är linalol, linylacett, cineol, estregol, eugenol och garvämnen.
  3. Basilika är rik på fytokemikalier som visat sig dämpa ångest.
  4. Fytokemikalierna är också bra att motverka stress och spänningar i kroppen.
  5. Basilika är en stark antioxidant som ger naturligt skydd mot fria radikaler.
  6. Har visat sig motverka vissa typer av cancerceller.
  7. Verkar bakteriedödande både in- och utvändigt.
  8. Bra mot IBS och tarmbesvär.
  9. Lugnar orolig och gasig mage.Stärker tarmar.
  10. Rensar och detoxar lever.
  11. Hjälper bindväv.
  12. Har visat sig stärka munhygien, tandkött och tänder.
  13. Hjälper cellförnyelse och har som medicinalväxt i Egypten, gamla grekerna osv använts för att läkar sår.
  14. Basilika är rik på järn och är bra vid exempelvis PMS-besvär.
  15. Basilika och basilikaolja har visat sig motverka de bakterier som orsakar finnar och akne, så den är perfekt att göra avkok på exempelvis och använda som ansiktsvatten (ta då en 1/2 kruka basilika, hacka och koka upp en 2 dl hett vatten. Låt stå och dra i någon timme, och sedan kan du badda ansiktet med vattnet).
  16. Inom Ayurveda används basilika för återhämtning och föryngring.

 

Recept NiceCream med mynta & basilika (vegan)

Skämtar inte detta är min absoluta stor-favorit gällande basilikarecept och du gör den i ett nafs.

För 2 portioner (alla ingredienser ekologiska förstås)

  • Mixa 2 frysta bananer du fryst över natten i mindre bitar…
  • …med 1/2 kruka färsk basilika, 1/2 kruka myntablad
  • och 2-3 msk färskpressad citronsaft.
  • Mixa så att du får en härlig kräm.
  • Smaka av med naturlig sötning du föredrar. Är du helt vegan tar du inte honung, utan kan välja agave, lönnsirap, kokossocker eller några dadlar. Du väljer själv HUR sött du vill ha det och beroende på sötning så behöver du olika mycket.
  • Sist pluppar du i ca 1-2 msk kokosolja du värmt över vattenbad.
  • VALFRITT 1: att toppa med ex raw choklad-kross, det är också jättegott med nötter på, exempelvis macadamianötter och pistagenötter. Detta är helt valfritt.
  • VALFRITT 2: OM du vill kan du ha i ngn matsked Matcha-pulver (hälsosamt grönt te i pulverform från Japan). Men detta är INTE nödvändigt för smak osv.

 

In English

Basil and Mint

Contains vitamins A, C, E, Beta-Carotene, B1, B2, B3 and B6, Omega-3 and Omega-6.
Contains Niacinekvivalenter and Folate. Active substances are linalool, linylacett, cineole, estrgol, eugenol and tannins.
Basil is rich in phytochemicals that proved to dampen anxiety.
Phytochemicals are also good to combat stress and tension in your body.
Basil is a strong antioxidant that provides natural protection against free radicals.
Has proven to combat certain types of cancer cells.
Seems germicidal both internally and externally.
Good for IBS or intestinal disorders.
Calms restless and gassy mage.Stärker intestines.
Cleans and detoxar lives.
Helps connective tissue.
Has been shown to enhance oral hygiene, gums and teeth.
Helps cell renewal and as a medicinal plant in Egypt, ancient Greeks, etc. used for medical wound.
Basil is rich in iron and is good at, for example PMS symptoms.
Basil and basil oil has been shown to counteract the bacteria that cause pimples and acne, so it is perfect to make the decoction, for example, and use as a facial toner (then a 1/2 pot basil, chop and cook up a 2 cup hot water. Let stand and pull in an hour, and then you can dab your face with water).
In ayurveda basil used for recovery and rejuvenation.
ps … Now it’s also perfect to start from seed and start planting your own basilikas for the summer 🙂

Recipes milk-free raw vegan ice cream with mint & basil
Not joking, this is my absolute favorite large-current basil recipes, and you do it in a flash.

For 2 servings (all ingredients are organic, of course)

  1. Mix 2 frozen bananas you freeze overnight into smaller pieces …
  2. … 1/2 pot of fresh basil, 1/2 pot of mint leaves
  3. and 2-3 tablespoons freshly squeezed lemon juice.
  4. Mix so that you get a lovely cream.
  5. Season with natural sweetening you prefer. Are you completely vegan do not you honey, but can choose agave, maple syrup, coconut sugar or some dates. You choose how sweet you want it, and depending on the sweetening, you need very different.
  6. If you like you can now add about 1-2 tablespoons of coconut oil
  7. OPTIONAL:  top with as raw chocolate, it is also delicious with nuts such as macadamia nuts and pistachios. This is entirely optional.
  8. OPTIONAL : If you want you can add some tablespoon of Matcha powder (healthy green tea powder from Japan).

För dig som vill läsa mer/If you want to read more about basil

jul 5, 2019

Kommer du ihåg att ANDAS idag?

 

Kommer du ihåg att andas?

Att andas kan te sig som en självklarhet. Det är det första vi gör när vi föds och det sista vi gör innan vi lämnar jorden.

– Det är inte alls självklart.

I all fall inte när vi är stressade. Eller för oss, rör oss, tar oss runt, pratar, är sociala. Då hamnar andetaget högt uppe i bröstkorgen halskotorna, nacke och övre delen av lungorna.Vi tar kortare andetag, ofta genom näsan. Dock drar vi aldrig in andetaget djupt så att magen höjs. Vår puls höjs, och stresshormonerna kortisol, adrenalin och noradrenalin pumpas ut.

Så ta nu ett djupt andetag in genom näsan så att magen höjs. Håll andan. Andas ut och låt axlar slappna av.

Så här nyttigt är rätt andning (baserat på forskningsstudier)

  • Du syresätter kroppens celler och ökar förbränning.
  • Stärker immunförsvaret.
  • Motverkar stress.
  • Motverkar emotionell obalans och depression.
  • Masserar inre organen och ger ex bättre matsmältning och tarmfunktion.
  • Renar kroppen från toxiner och avlastar nervsystem.
  • Syresätter muskler och ger dem återhämtning efter träning.
  • Förhöjer självklänslan.

Här en kort avslappnande andningsövning att göra var som helst när som helst under dagen.

  1. Sätt dig bekvämt med rak rygg och slappna av
  2. Känn hur du vilar mot underlaget
  3. Känn hur ditt huvud vilar mot din ryggrad
  4. Bli nu medveten om din andning. Var andas du för tillfället. Döm inte utan bara observera din andning.
  5. Sätt nu höger hand på ditt hjärta och vänster hand på din mage.
  6. Ta ett djupt andetag in genom näsan och känn hur den först passerar lungorna (hjärtat) och sedan fyller magen. Räkna gärna till fyra när du andas in.
  7. Håll andan, räkna till fem och bli medveten om sekunden precis innan du andas ut.
  8. Andas ut tungt genom munnen.
  9. Vid utandning låt axlarna sjunka djupare och slappna av.
  10. Upprepa övningen 3-4 gånger och känn för varje gång att du är mer och mer avslappnad.
  11. Avslutningsvis tacka dig själv för att du tagit dig egentid; jagtid att bara andas.
  12. 🙂 du är nu redo att fortsätta din dag.

Ha en fin dag.

Namaste//

Tanja

jul 5, 2019

Kommer du ihåg att ANDAS idag?

 

Kommer du ihåg att andas?

Att andas kan te sig som en självklarhet. Det är det första vi gör när vi föds och det sista vi gör innan vi lämnar jorden.

– Det är inte alls självklart.

I all fall inte när vi är stressade. Eller för oss, rör oss, tar oss runt, pratar, är sociala. Då hamnar andetaget högt uppe i bröstkorgen halskotorna, nacke och övre delen av lungorna.Vi tar kortare andetag, ofta genom näsan. Dock drar vi aldrig in andetaget djupt så att magen höjs. Vår puls höjs, och stresshormonerna kortisol, adrenalin och noradrenalin pumpas ut.

Så ta nu ett djupt andetag in genom näsan så att magen höjs. Håll andan. Andas ut och låt axlar slappna av.

Så här nyttigt är rätt andning (baserat på forskningsstudier)

  • Du syresätter kroppens celler och ökar förbränning.
  • Stärker immunförsvaret.
  • Motverkar stress.
  • Motverkar emotionell obalans och depression.
  • Masserar inre organen och ger ex bättre matsmältning och tarmfunktion.
  • Renar kroppen från toxiner och avlastar nervsystem.
  • Syresätter muskler och ger dem återhämtning efter träning.
  • Förhöjer självklänslan.

Här en kort avslappnande andningsövning att göra var som helst när som helst under dagen.

  1. Sätt dig bekvämt med rak rygg och slappna av
  2. Känn hur du vilar mot underlaget
  3. Känn hur ditt huvud vilar mot din ryggrad
  4. Bli nu medveten om din andning. Var andas du för tillfället. Döm inte utan bara observera din andning.
  5. Sätt nu höger hand på ditt hjärta och vänster hand på din mage.
  6. Ta ett djupt andetag in genom näsan och känn hur den först passerar lungorna (hjärtat) och sedan fyller magen. Räkna gärna till fyra när du andas in.
  7. Håll andan, räkna till fem och bli medveten om sekunden precis innan du andas ut.
  8. Andas ut tungt genom munnen.
  9. Vid utandning låt axlarna sjunka djupare och slappna av.
  10. Upprepa övningen 3-4 gånger och känn för varje gång att du är mer och mer avslappnad.
  11. Avslutningsvis tacka dig själv för att du tagit dig egentid; jagtid att bara andas.
  12. 🙂 du är nu redo att fortsätta din dag.

Ha en fin dag.

Namaste//

Tanja