Julkalender 24 Goda Vanor – ambassadör för HjärtLungfonden

Äntligen kan jag berätta att jag är ambassadör för HjärtLungfondens julkalender ”24 Goda Vanor”

Under 24 dagar får du tips på goda vanor i din vardag för bättre hälsa. Vanorna baseras på en studie om vad som får oss att må bättra.

När jag blev utbränd fick jag bland annat hjärtflimmer. Riktigt obehagligt och många sömnlösa nätter. Att behöva oroa sig för sitt hjärta och känna hur den skenar är hemskt stressande. Därför kändes det självklart att bli ambassadör för just HjärtLungfonden. Mina tankar går oavkortat till dig som idag kämpar med hjärta och/eller lungutmaningar.

Vi har extremt mycket stress, både utifrån och inifrån det vi stressar oss själva med. Stress som i sin tur påverkar både vårt hjärta, kärl och även hur vi andas. Jag tänkte därför i tipsa om bra övningar för att minska stress OCH samtidigt stärka hjärta & kärl. Tips du även hittar i min bok ”Skratta&Pausa” som har 80 enkla vardagsövningar ALLA kan göra var som helst och när som helst.

Jag kommer att tipsa dagarna 1 december, 10 december och 20 december – dels med film på Instagram och så här på bloggen. Varje dag får du även tips från andra ambassadörer gällande olika teman, smart va? Perfekt istället för en julkalender med massa prylar!

MINA tips blir med andning, skratt och paus – förstås 😀

Varför skratt, även om det är på låtsas?

Skratt är ett av våra bästa mediciner för hjärta och lunga faktiskt. När vi skrattar boostar vi kroppen sätter igång blodcirkulation och ökar även syreupptaget. Skrattet masserar kroppen inifrån och bukmuskler, core, lungor med diafragman. Skratt ökar också immunförsvar, minskar infektioner, minskar kronisk smärta, minskar stresshormoner och så sover vi bättre.

Du aktiverar också vagusnerven och vatuston med skratt, framförallt om du bukskrattar och andas ut riktigt låååångsamt sedan. Vagusnerven är din längsta nerv och kopplar samman ditt parasympatiska nervsystem, det system som jobbar med att reparera och läka din kropp.

Det bästa är att när du låtsasskrattar får du alla dessa goda effekter.

Så följ Hjärtlungfonden på Facebook och på instagram för julkalendern.

Här kan du läsa mer om Hjärtlungfonden och studien som ligger bakom