Att växa, läka och utvecklas

tanja-dyredand-yoga-edsbro-2018

 

Hur gör du för Att växa, utvecklas och välkomna förändring. Att kunna släppa taget och tillåta läkning? Vad har du för knep?

Själv kämpar jag med ständig förändringsprocess. Ibland går det smidigare, ibland är det jobbigare..

Vad forskare säger är att vår hjärna är designad till att älska upprepningar då den känner trygghet och lugn.Vår hjärna kan slappna bäst av när vi har rutiner, liknande eller samma saker, inrutat i nästan samma tid.
Helst vill vår hjärna alltid gå samma väg till jobbet, skolan. Äta på samma restauranger, välja samma pizza, samma frukost. Då vaggas vi in i lugn & trygghet, utan störningsmoment.
Detta gäller oavsett du har en bra rutin/vana eller en destruktiv dito. .

Vill vi utvecklas, växa och kanske skapa nya vanor eller bryta en destruktiv vana, säger forskare att det tar minst 28 dagar för hjärnan att omprogrammera sig; men det kan ta upp till mellan tre och sex månader innan vanan riktigt sitter. En vana som ger dig en positiv kick eller glädje brukar gå fortare. Exempelvis att ta en go’bit till kaffet eller så 😉
Det är när vi skakar om dessa invanda beteendemönster som vi också kan utvecklas och växa. Inom yogafilosofi brukar man säga att när du känner ett motstånd, eller irritation över en pose: det är då din inre utveckling sker. När du behöver möta motstånd. När du blir irriterad eller arg, då behöver du hitta ett nytt förhållningssätt till din irritation, din ilska. Man brukar inom yogafilosofin också föreslå att du då ska se på ”din irritation/ilska utifrån”, utan att döma den. Bara se den för vad det är: ja idag är jag irriterad över att ligga i fjärilspositonen, krigare 2 eller vad det nu kan vara som du utmanas av. När du då kan se på irritationen/ilskan utifrån, utan att döma, kan du också då fundera på varför du är irriterad/förbannad över just den positionen. Är det för att den stramar, gör ont, är det för att du önskar kunna gå djupare in in, för att du inte tycker att din kropp lyssnar på dig, för att du tycker ”att du borde kunna vara lite mer flexibel, lite starkare”, eller vad? När du benar upp vad/hur du känner och vad som orsaker din ilska: kan du nyktert, utan att döma också ta beslut om, OM denna irritation/ilska är värd att lägga energi på. Just nu är det så att du inte är ”mer flexibel”, eller ”starkare” eller vad det var som var orsaken till din irritation/ilska. Och när du då ser på den utifrån, utan att döma, kan du också fundera på om du faktiskt kan ändra tankebanan och acceptera ”att det är så just nu, här och idag”. Det behöver inte vara så imorgon eller om 2 veckor. Det är så här just nu. Och när du accepterar din kropp, din orsak till irritation/ilska kan du också lättare släppa taget om en energin, då den mest bara livnär sig på att ta upp din energi från annat. Är du med?

Jag har tänkt mycket på det här och just den här sidan av yogafilosofin om att acceptera och släppa taget, att det är så lite även i livet utanför mattan. Att när vi blir irriterade över något/någon/uppgift/person/händelse så behöver vi hitta en strategi för att kunna lämna det/dem. Annars blir det lätt att man låter detta istället bli ältande/bitterhet/ilska. Sådant som bara tar upp din energi utan att ge något. En energitjuv. .

Så se om du kan tillåta dig själv att se på när du blir irriterad/känner motstånd och se vad det är som ger dig dessa känslor. Genom att se på dem utifrån får du en chans att välja om detta fortsättningsvis ska bli en energitjuv eller om du kan se på saken, se vad du har lärt dig från det och sedan se om du kan släppa taget. Släppa taget om din energitjuv. . Låt sedan utveckling, förändring och läkning av dig ta plats.

Viktigt också att poängtera att acceptans inte är lika med ”att lägga sig platt ned och bli trampad på”. Att acceptera vardagliga utmaningar som att man inte är ”vig nog”, eller ”stark nog” just här och nu på yogamattan. Eller att acceptera att det saker inte alltid blir som man tänkt sig, eller att bli irriterad över någon på arbetsplatsen, eller sin partner då och då är en sak. Däremot att acceptera övergrepp, eller kränkningar eller att någon trycker ned en är en helt annan. Du är alltid värd att älskas. Den typen av övertramp, övergrepp eller kränkningar ska du aldrig bara ACCEPTERA. Här ska du sätt tydliga gränser och säga ifrån, hylla ditt eget värde. För du är värd allt det bästa: ALLTID.

Jag skickar mängder med ljus och styrka till dig som behöver det från Sveriges Vänligaste Villa.

Jag och dottern (som äntligen är hemma efter att vi inte setts på 4 veckor (YEY!) ska idag åka iväg på road trip till Roslagens skärgård och bl.a bo i hippie karavaner haha..blir spännande. Som vanligt kan du följa mina dagliga  äventyr på Instagram.com/mindfully_tanja

Kramasté (Namaste med Kram)

//Tanja

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *