Vilken Ayurvedatyp är du? Kom till Stockholm Beauty Week och Lakshmi

tanja-dyredand-ayurveda-lakshmi-stockholm-beauty-week

 

Är så pepp! Den 24-26 april ska jag ge micro-meditationer med ayurvedisk aromaterapi i form av oljor. Personligen är jag helt blown-away av ayurveda sedan några år tillbaka och aromaterapi inkluderar jag sedan länge i yogan och mina behandlingar. Blir magiskt helt enkelt.

Ayurveda, som betyder kunskap om livet, är en 5000-6000 årig indisk läketradition/hälsosystem som idag är godkänd av den indiska staten och där läkarutbildningen är på minst fem och ett halvt år. Grundidén med ayurveda (mycket förenklat) är att vi alla har tre elementära energier, doschor, och för välbefinnande behöver dessa vara i balans. Alla människor är en kombination av dessa tre doschor, men ofta har man en typ av energi (eller i kombo med en till) som är mer tongivande.

Beroende på vad som dominerar kan du alltså också få en överblick av vad du behöver mer av i ditt liv för att få balans, eller vad du ska mer undvika när det gäller anpassad kost, motion, yoga, massage och meditation. Så att du får en balanserad livsstil som passar just din personlighet. Nedan en mycket förkortad sammanfattning enligt ayurvedatrationen.

De tre elementära doschorna är:

  • Vata (vind, rymd och luft) – vata är ofta tunn och lätt i sin kroppsbyggnad och går sällan upp i vikt. Hen är entusiastisk, livlig, gillar äventyr, utmaningar och allt som leder till förändring. Vata är dosornas drottning och påverkar övriga doschor. Har du obalans i vata får du obalans överallt.

Tecken på balans: entusiastisk, kreativ, anpassningsbar, flexibel, spontan, snabb i tanke och handling, får saker att hända samt driver fram utveckling.

Tecken på obalans: Vata kontrollerar det centrala nervsystemet och när det blir obalans kan vata bli ängslig, orolig, tankspridd och få ångest. Andra obalanser är pms, ledvärk, oregelbunden matsmältning,  sömnproblem, svårt att koncentrera sig, grubblar, ältar och är lätt otålig. Kan även glömma måltider. Vill ha mängder av nya projekt som inte sedan alltid fullföljs.

Så skapar du balans: undvik stress, skapa rutiner, ge tid för återhämtning och vila. Se till att ha varmt omkring dig, så att din energi inte går till att endast frysa. Undvik för mycket intryck från tv/dator och annan överstimulans. Res till varma länder med mycket återhämtning på schemat.

Mat och dryck: En Vata ska undvika all form av kaffe, svart te och alkohol. För att balansera vata(som är en kall dosha) är det bra att äta varmt, het, näringsrik mat som är gärna är fet, söt, sur, salt och med mycket smak. Däremot ska man undvika vitt raffinerat socker då det istället ökar obalans. Så vill du söta använd naturlig sötning. Fördelaktigt är också alla typer av mejeriprodukter och kryddstark mat. Bland annat kryddor som chili, cayennepeppar, ingefära och kanel. Som, måltidsdryck är ljummet vatten eller te perfekt. Gärna också varm frukost såsom gröt, mugcake eller soppa. Vata kan med fördel äta kött, fet fisk och andra feta animalier.

  • Pitta (eld och vatten, galla) – pitta drivs av elementet eld och är målinriktad, har mycket energi, tydliga åsikter, skarpt intellekt, disciplinerad, god talare, viljestark, bestämd, effektiv och strukturerad. Ofta är den som har pitta dominerande en normal kroppsbyggnad, ljus och med känslig hy. Ogillar för varmt väder och stressade situationer.

Tecken på balans: omtänksam personlighet, känslig och med karismatisk utstrålning, talför och en sann ‘ledare’. Får saker att hända.

Tecken på obalans: eldigt humör,  viljestarka, arbetsnarkomaner,  ställer höga krav (ofta mest på sig själv), lider av prestationsångest, är kritiska, kontrollfreak, aggressiva, lättkränkta och upplevas som arroganta och/eller burdusa. Har ofta magproblem, hudrodnader, får lätt inflammationer, migrän och högt blodtryck.

Så skapar du balans: hitta svalka både i sinne och kropp. Ta dig tid att få återhämtning även om det tar emot. Att exempelvis meditera utan mål kan känns ‘som meningslöst’ för en Pitta. Ta dig istället tid att göra sådant som GER dig återhämtning, kanske att påta i trädgård eller gå i naturen, bada/simma, gå i fjäll, åk på lite ‘svalare’ semester, citysemester eller dylikt.

Mat och dryck: Pitta är en varm dosha så ät sval mat året om, men allra helst när det är hett eller varmare utomhus. Helst ska en pitta äta vegetariskt, mycket grönt och mycket frukt. Äter du kött undvik rött kött, och välj istället vitt kött (fisk, skaldjur, kyckling). Minska också på sur, fet, friterad och stekt mat, samt minska på mjölkprodukter i allmänhet då dessa skapar obalans.

  • Kapha (jord och vatten, slem) – är mer stillsamma, lite mer tystlåtna, lugna, uthålliga, bra lyssnare och trygga. Ofta med en lite kraftigare kroppsbyggnad, kan vara muskulös och/eller ha ett starkt benstomme. Ibland tendens till viktökning.

Tecken på balans: Kapha är den mest stabilista doshan. Lugn, sympatisk, kärleksfull och förlåtande, uthållig, med jämn energinivå, stark, avslappnad, blir sällan sjuk, har gott minne, blir sällan arg och är långsam med förändring. Gillar vanor. Kapha äter långsamt, smälter maten långsamt och låter saker ta sin tid. En kapha ger lugn även till andra i sin omgivning bara genom att finnas där.

Tecken på obalans: trötthetstecken, svårigheter att komma upp på morgonen, nedstämdhet, brist på initiativ, svårt att säga sin mening, kan sitta framför dator/tv i många timmar, tröstäta och  undviker helst förändring. Vid obalans får man också slemrelaterade sjukdomar såsom hosta, bihåleinfektioner, förkylningar och blodstockning.

Så skapar du balans: hitta rutiner, ha tid för alla typer av uppdrag och förändringar, minska stress eller uppdrag som kräver snabba beslut, snabba förändringar. Balans får kapha också genom att sova mycket och hitta personer som uppskattar dig för den du är och inte utnyttjar dig. Undvik alltför fet och tung mat precis innan du ska sova.

Mat och dryck: För att få bra balans med mat och dryck bör Kapha äta mindre av sur, salt och söt mat liksom undvika kall mat och dryck. Istället för man äta mer av torra livsmedel och kryddstark varm mat. Här kan kapha njuta av ångkokta grönsaker som sparris, alla typer av bönor, kålsorter, betor, linser, spannmål, liksom röda bär och frukter, nötter, torkade frukter, och alla tänkbara kryddor och örter. Drick gärna varmt när du går upp på morgonen och som måltidsdryck.

Som jag tidigare nämnde är man alltså ofta en kombination av två doshor men där någon dosha är mer tongivande. Vilken typ/typer passar in mest på dig? 

Jag är själv en renodlad 50/50 kombo  av Vata och Pitta,  men där Vata ibland tar överhand för att det sedan nästa gång är Pittas tur att dominera. Vata på vintern och Pitta på sommaren faktiskt. Emedan min dotter och man är helt andra personligheter. Ha ha ha, så detta gör att när vi har auyrveda-perioder här hemma så kockar vi en liten minibuffé av olika typer av maträtter, så att alla ska hitta sina balanserande favoriter.

Visst är det spännande?

Vill du veta mer ska du så klart komma till Stockholm Beauty Week och Lakshmis monter 24-26 april. Här finns ayurvedaläkare, behandlingar med ekologisk skönhetsvård,  brynplockning  och så finns jag också där på plats för att ge Magiska Mindful Micro-Meditationer med Ayurvedisk aromaterapi från Lakshmis eteriska oljor.

  • När: 24-26 april
  • Var: Konstnärshuset, ett palats vid Norrmalmstorg, Smålandsgatan 7, Stockholm.
  • Pris: hela eventet kostar 100kr för alla tre dagarna som inträde. Då ingår massa härliga föreläsningar och upplevelser där inne!

Så galet pepp för detta, hoppas vi ses där!

Ha en underbar tacksamhetstisdagskväll och ta hand om dig lite extra idag.

kramaste

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *