15 anledningar att äta pistage varje dag

stressaav_pistage

Ger återhämtning vid stress, lugnar nervsystemet, samtidigt som den ökar kroppens förbränning, hjälper dig att gå ned i vikt, stärker muskler, syresätter celler, ger friskare ögon, stärker immunförsvar, skyddar mot typ-2 diabetes, stärker hjärta och kärl, ger friskare blod och verkar anti-aging på hy. 

Pistagenöten är egentligen ingen riktig nöt trots att den heter så, utan fröet från en pistagebuske, vilket innebär att om man är nötallergiker så kan man ibland ändå äta pistage.

15 anledningar att äta pistagenötter varje dag

  1. Rik på Vitamin B1, B3, B6, E.
  2. Rik på Omega9, kalcium, magnesium, koppar, mangan, kalium, järn och zink.
  3. Minskar stress och lugnar nervsystemet genom att bilda myelin som hjälper till att bilda seretonin, melatonin, epinefrin och GABA.
  4. Rik på protein, fett och fibrer vilket ger långa mättnad och gör pistagenöten till ett bra mellanmål.
  5. Innehåller två ovanliga karotenoider (lutein och zeaxanthin) som skyddar ögonen och ger friska ögon.
  6. Har i studier visat sig minska det farliga blodkolestrolet och skyddar blodkärl i bland annat hjärta.
  7. Har visat sig minska risken för diabetes typ-2.
  8. Minskar sötsug och Balanserar blodsocker.
  9. Studie vid University of California visar att överviktiga som åt pistagenötter till mellanmål minskade i vikt och fick bättre värden.
  10. Rik på antioxidanter och stärker kroppens immunförsvar.
  11. Hjälper kroppen att hålla bra produktionsbalans av röda och vita blodkroppar.
  12. Syresätter celler och stärker muskelvävnader.
  13. Innehåller viktiga vitamin E som ger skydd mot UV-skador och förhindrar tidigt åldrande; anti age-effekt.
  14. Ger frisk muskelvävnad.
  15. Har i forskning visat sig påverka impotens.

ps JA det går också att skriva pistasch tydligen 🙂

Forskningsstudier för dig som vill läsa mer

Här bara några exempel på forskning som innefattar pistagenöten.

DSC_0124

Så här gör du egen pistagemjölk på 2 minuter

SE Film >>>>>>>>>>>>

  1. Blötlägg 2,5 dl pistagenötter (eller valfri nöt) i minst 4 timmar eller över natten
  2. Mixa med 1 liter vatten
  3. 2 tsk äkta vaniljpulver (valfritt)
  4. Vill du smaksätta med sötning använda 1tsk agavesirap ellr som jag 2 stora urkärnade dadlar (valfritt).
  5. Mixa till du får en mjölkig konsistens.
  6. Sila genom silduk, grov linne- eller bomullsduk.
  7. Klart. Håller i kylskåp i 3-4 dagar 🙂

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *