15 anledningar att äta svara vinbär

mindfullyraw-tanja-svarta-vinbar-956x525

mabra-svarta-vinbar

svarta-vinbar-halsa-1

Jag. Älskar. Svarta. Vinbär. Alltså skrev ju om godaste cheesecaken med svarta guldet och nu kan jag inte få nog. Det bästa är ju att de är galet nyttigt också. Här kommer 15 anledningar att njuta dem.

Här 15 anledningar att njuta svarta vinbär..

  1. Rika på vitaminerna A, C, K, B1, B2, B3, B6,  och E och folsyra, fosfor, kalium, kalcium, magnesium  & fibrer. Äter du 100 gram svarta vinbär får du i dig 3 gånger så mycket C-vitamin som det rekommenderade dagliga intaget. Här är hela listan på näringsinnehåll 
  2. Rika på bioaktiva föreningar exempelvis har den över 10 olika typer av antocyaniner som bland annat skyddar kärl och hjärta.
  3. Innehåller polyfenoler som visat sig motverka stress och verka anti-inflammatoriskt.
  4. Polyfenolerna förebygger också vissa former av cancerceller samt hämmar vissa ögonsjukdomar.
  5. Innehåller gammalinolensyra (GLA) som balanserar PMS men också klimakteriebesvär. Utvändigt är GLA prefekt mot problemhud och rynkig hy..
  6. Stärker leder och bindväv.
  7. Stark antioxidant.
  8. Stärker immunförsvar.
  9. Fiberrika och bra för matsmältningen.
  10. Förebygger förkylningar. Bra mot halsont. Att suga på svarta vinbär minskar halsont bland annat.
  11. Hjälper hjärnans arbete.
  12. Sänker förhöjda blodfetter.
  13. Motverkar oxidativ stress.
  14. Förutom bär är också bladen nyttiga att göra avkok eller the på. Används i gammal folkmedicin bland annat för att lindra reumatiska besvär, ledvärk och gikt.
  15. Svartvinbärs-blad Innehåller garvämnen och kan ha en sammandragande effekt – avkok/infusion på svart-vinbärs-blad kan hjälpa mot diarré (infusion häll kokande vatten på dubbel mängd blad och låt stå över natten – sila bort bladen och drick vattnet).

Recept & Tips

  • Jag älska att äta dem precis som de är – eller topp på smoothie, mjölkfri yoghurt bowl, eller över bakverk.
  • Recept på min goda cheeesecake med svarta vinbär hittar du här..
  • På bilderna i inlägget har jag gjort en smoothie med 1 banan, 2dl mandelmjölk (eller ngn annan växtbaserad mjölk här recept på hur du gör den själv), 1,5 dl svarta vinbär, 2-3 dadlar för sötma, 1tsk vaniljpulver, 1tsk kardemumma – mixa – NJUT ?
  • Recept ‘ Black Currant Bliss Balls‘: Mixa 2dl cashewnötter som du blötlagt över natten med 1-2 tsk vaniljpulver, 2-3 msk mandelmjölk eller annan växtbaserad mjölk, dadlar eller annan naturlig sötning du gillar, 2msk chiafrön, 2msk kokosolja du värmt över vattenbad och 1dl svarta vinbär så att du får en jämn smet. Rulla till bollar och ställ in i frysen en kortis så att de stelnar – NJUT 🙂
  • TIPS Går utmärkt att juica – allt “gegg” som blir över går fantastiskt att göra som topping eller ingredienser till bakverk!
  • Vill du kan du göra marmelad – jag kör ju fullyraw så kokar inte marmelad – men kan rå-röra dem med sked – de är ju så söta som de är så jag vill inte söta med något heller – men vill du kan du ta ca 1tsk agave till 1,5 dl och röra i.

Frys in hela klasar

  • Du kan frysa in hela klasar och kalasa hela långa vintern.
  • Plocka också bladen och gör infusion/avkok och frys in – perfekt i vinter.
  • Plocka blad och frys in dem som de är – gott att ha i te eller att rulla in gotta i

Lycka till och ta hand om dig denna Tacksamhetstisdag lite extra. Själv ska jag och dottern åka till Stockholm idag för att göra lite ärenden. Kanske att vi ses.

kramaste

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *