Kommer du ihåg att ANDAS? Kort övning minska stress

andas-tanja-dyredand-ovning-mindfulness

 

Kommer du ihåg att andas idag?

Stress.

Många av oss är nu tillbaka efter semester. Skolstart. Kanske bytt jobb. Och med allt det också den här typiska vardagsstressen. Dels har vi yttre stress med arbetsbörda, hinna i tid, deadlines, prestera,  sitta i bilkö, buss/pendel-kaos, inskolning, vabb-dagstress, hinna handla mat-stress, orka laga-middag-stress, finnas både-på-jobb-och-hemma-stress, vara piffig-stress, hinna träna och allt där emellan. Sedan har vi inre stressen: oro, ångest, jag duger inte, jag är inte bra, jag kan inte, jag orkar inte mer, hen är mycket bättre, varför alltid jag-stress med mera.

Varje gång du känner stress, inre eller yttre, går kroppen in i överlevnadsläge. Den vill fly eller slåss. Detta gör kroppen utan att du kan göra något åt det.

Detta händer under stress

  • du minskar din problemlösningsförmåga
  • minskar kreativitet
  • kan bara göra EN sak åt gången
  • koncentrationssvårigheter
  • känslig för ljus, ljud
  • irriterad
  • du blir extra sugen på sötsaker/fett – pga kroppen kompenserar svinn.
  • minskar sömnhormonet melatonin/du får svårt att sova
  • du gör ett sämre jobb

Också det här…

  • ditt immunförsvar minskar.
  • alla funktioner från midjan och nedåt stannar av. Så att äta vid dator stressad eller gå och äta gör att dina tarmar inte kan tillgodose allt. Det gör att du får strul med magsaft/tarmar.
  • diafragman låser sig och du syresätter inte kroppen på ett bra sätt.
  • hjärtat får jobba dubbelt upp
  • din sexlust minskar.

 

Så lite som 5 minuters djupandning räcker

Som tur är har du andetaget alltid med dig. Det är gratis och du kan när allt känns galet stressat omkring dig —-> Andningen är därför ett mycket effektivt och bra verktyg att jobba med när vi känner att stress, press eller ångest gör sig påmind.

Andas RÄTT – lyssna på filmen om & om igen

Andetaget ska dras in och fylla lungor och mage. Framförallt är det magen genom diafragman som ska få jobba. När du djupandas med magen minskar stresshormoner per automatik.

Följ Youtube-klippet som du kan ladda upp och se om och om igen när du känner att du behöver en liten mikro-time-out från allt 🙂

 

Så här nyttigt är RÄTT andning (baserat på forskningsstudier)

  • Du syresätter kroppens celler och ökar förbränning.
  • Stärker immunförsvaret.
  • Motverkar stress.
  • Motverkar emotionell obalans och depression.
  • Masserar inre organen och ger ex bättre matsmältning och tarmfunktion.
  • Renar kroppen från toxiner och avlastar nervsystem.
  • Syresätter muskler och ger dem återhämtning efter träning.
  • Förhöjer självklänlan.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *