Chokladkaka till Earth Hour Raw Vegan

earth-hour-raw-vegan-organic-acai-cake-mindfully-tanja-youtube-956x646

 

Idag är det dags att släcka lampan igen och fira in Earth Hour med WWF.Tänkte därför bjussa på godaste Vegan Earth Hour Cake som du kan mumsa på när lampan är släckt. Supersmarrig och nyttig. Du kan välja att ha den som en stor kaka eller som jag gjort också i mindre muffinformat. JA – den är ju så klart mumsig också när det inte är Earth Hour…

FILM här hur du gört—–>>>>>>>>

Receptet nedan räcker till ca 12 bitar i tårtform med avtagbara kanter, men det går ju utmärkt att tjoffa ned i muffinformar eller annan kakform efter tycke.

Grundrecept tårtbotten:

  • Mixa i bra mixer eller matberedare ingredienserna
  • 180g nötter (ex valnötter, mandel eller hasselnötter eller nöt du gillar/tål) –Nötfri? Se nedan..
  • 120g stora urkärnade mjuka dadlar
  • 2-3 msk raw kakao
  • 1-2 tsk cayennepeppar
  • 2-3 msk rå kallpressad kokosolja som du värmt över vattenbad
  • uns Himalayasalt

Ev behöver du tillsätta ngn vätska (mandelmjölk eller vatten) om smeten är vför rinnig. Är den för rinnig av sig själv tillsätt mer av kakao.

OBS – Du ska få en smet som är smidig att ta upp och pytsla ut i en kakform med avtagbara kanter. Eller om du väljer att göra flera raw muffins istället i muffinform. Jag gjorde både och och det blir lika gott J – du ställer in botten i frysen medan du gör färdigt fyllningen.

Nötfri? Då tar du lika mängd kokosflingor och/eller solrosfrön du kan också ta i blötlagd bovete som fått ligga i blöt i minst 4 timmar. Smaka dock av om du jobbar med bovete för det kan bli ngt torrt.

Fyllning för Raw Chokladmousse:

Detta behöver du:

  • 2 frysta bananer som du fryst över natten (hacka dem i ca 2-3cm tjocka bitar och frys in över natten),
  • med 2 mogna avokados,
  • 0,5 dl kakao (alt 1dl  kakao och 1dl Carobpulver) Carobpulver är det lite mer kolasmak i,
  • 1tsk vaniljpulver,
  • En knivsudd Himalayasalt.
  • smaka av ev. med någon naturlig sötning  beroende på hur söta bananerna är behöver du ibland inte extra sötning till denna tårta hade jag i 2-3 stora urkärnade dadlar men du kan också smaka av med ex agavesirap (2-3 msk typ)-
  •  mandelmjölk (el annan vegetabilisk mjölk) eller vatten efter behov. Ps. Du vet att det är busenkelt att göra nötmjölk själv så slipper du alla tillsatser se recept här hur…__>
    • Eventuellt i  3-4 msk rå kallpressad kokosolja (värmt över vattenbad)
    • Valfritt: 1 plupp fryst acai Macacos eller 2-3 msk acaipulver (valfritt).
    • Valfritt: 1-2 tsk nässelpulver (valfritt)

Så här gör du:

  •  Mixa bananerna först med vanilj, acai och mandelmjölk. Tillsätt kakaon lite i taget– ha sedan i avokados. Du kan ev behöva mixa lite längre för att det ska bildas en krämig mousse. Ha i himalayasaltet, mixa sedan i kokosoljan sist. Smaka sist av med sötning. Den här moussen fungerar så klart också helt själv som gudomlig dessert med lite bär och eller frön & nötter. Fast nu tar du ut din form/alt muffinformerna från frysen och tjoffar ned fyllningen över din botten
  • Skjuts in i frysen igen så att den stelnar.
  • Ta sedan ut och toppa med vad du vill 🙂
  • På bilden har jag toppat med mullbär & blåbär samt Raw Chokladsås (görs med lika delar raw kokosolja (uppvärmd över vattenbad) som kakaopulver samt avsmakat med agavesirap.
  •  Det är också kanongott med hallon, och eller gojibär och torkade rosblad..

 Så här nyttig är tårtan:

  • Kokosolja:är antiseptisk, hjälper mag- och tarmkanalen, minskar sötsug, är en stark antioxidant, stabiliserar blodsocker och ökar kroppens ämnesomsättning.
  • Cayennepeppar:antiinflammatorisk, stärker hjärt- och kärlfunktion, ökar blodcirkulationen, motarbetar dåligt minne, minskar blodkolestrol.
  • Acai (torkade acai-bär): rik på järn, magnesium, fosfor, kalcium, e-vitamin, B-vtimamin, C-vitamin och Omega-9
  • Avokado: rik på vitaminerna a-, c, B1, B2, B5, B6, niacin, folsyra, kalium, fosfor, magnesium, kalcium, natrium, järn och bra med nyttiga enkelomättade fetter.
  • Nötter: rika på magnesium, kalium, kalcium, järn, zink, b-vitaminer.
  • Kakao: rik på magnesium, kalcium, kalium, zink, järn och koppar samt flavonoler som är starka antioxidante, bra för hjärta och kärl, verkar inflammationshämmande, ger återhämtning vid stress mm..läs mer här om nyttiga kakaon

Ovan  en sats också i muffinform :)….nedan själva tårtan

mindfullyraw-tanja-earth-hour-cake-956x533 mindfullyraw-tanja-youtuber-earth-hour-cake mindfully tanjatanja dyredand stresshantering mindfulness coach clean eating motivator

 

2 Comments

  1. Kathrin Åström

    Underbart

    Reply
    1. admin (Post author)

      🙂 TACK <3 Kram

      Reply

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *