LIVE påskspecial: laga cheesecake, örtskola & 3 bästa påsktips

b2b967949cd0b192035087cd06aa3679

Följ med i köket när jag lagar mumsig cheese cake, örtskola, 3 bästa raw påsktips och mindful eating. Dags för påskspecial på Youtube.

– Se här hur FILM FILM FILM

 

Därför maskros – en gammal läkeört

  • Rik på vitamin c, a, b1, kalk, fosfor, järn, kalium, magnesium, riboflavin och niacin.
  • renar kroppen och blodet
  • verkar urindrivande
  • renar levern och gallsystemet – bra mot njursjukdomar
  • bra för matsmältningen
  • arabiska läkare använde ofta maskrosen till ögonsjukdomar (därav namnet taraxacum som betyder botning av ögonsjukdom).
  • motverkar åderförkalkning, gikt, reumatism och förstoppning
  • bygger upp bindväv
  • verkar sockernivåbalanserande

Hela maskrosen går att äta. De spröda bladen smakar lite som ruccola, blomman är perfekt att ha i sallad eller att göra te av, även rötterna är nyttiga. Den kallas också för Pisselit (som är franska och betyder kiss i sängen pga dess påverkan på urinvägarna) och är en perfekt vårprimör i sallad.

Påsktårtan CheeseCake (mjölkfri, glutenfri)

Du kan välja själv vad du vill toppa med. Säsongens bär eller frukt, nötter, frön, torkad frukt eller som här mullbär, pistaschenötter, något gojibär & lavendel

NÖTFRI?: byt ut cashewnötterna i fyllningen mot det feta i cocosmjölk (ni vet det som är längst upp i cocosmjölksburken) – samt ev 1 fryst banan (som du hackat först i ca 2cm bitar och fryst över natten).

 

Så här nyttiga är den raw vegan

  • Maskros: se ovan.
  • Gurkmeja: kraftig antioxidant, stoppar inflammationer, stärker immunförsvaret, har visat sig i studier motverka alzheimers, leversjukdomar, minskar uppkomsten av cancerceller bland annat bröst-, prostata-, hud- och lungcancer, bra för hjärt- och kärl, renar blodet. 1msk bör man äta varje dag.
  • Ingefära:  antiinflammatorisk, stärker hjärt- och kärlfunktion, dödar bakterier, virus och svampar, motarbetar dåligt minne, minskar blodkolestrol.
  • Cashewnötter: innehåller kalcium, selen och zink bra antioxidant.
  • Solrosfrön & pumpafrön; bra proteinkälla, rika på vitamin A och E, omega-3, omega-6, järn, zink, forsfor, selen, betakaroten, magnesium, kalcium, kalium, har hög antioxidanteffekt, motverkar benskörhet, skyddar hjärtat och blodomloppet och motverkar åderförkalkning. De har även en lugnande verkan mot stress.
  • Citron:rik på c-vitamin, stark antioxidant, hjälper njurar och lever att rena, kan lösa upp gallstenar, renar blodet och balanserar GI-värdet samt neutraliserar PH-balansen.
  • Mango:rik på betakaroten, A- och c-vitamin, bra fiberkälla och stark antioxidant. Främjar synen och minskar nattblindhet, sänker blodkolestrol.
  • Kokosolja: är antiseptisk, hjälper mag- och tarmkanalen, minskar sötsug, är en stark antioxidant, stabiliserar blodsocker och ökar kroppens ämnesomsättning.

 

Recept utskrivet på allmän begäran

 

Denna gudomliga RAw Cheesecake görs i tre lager. Självklart väljer vi ekologiska ingredienser.

Botten: Mixa 1,5-2 dl valfria frön (jag hade pumpa- och solrosfrön och några sesamfrön) , 0,5- 1dl kokosflingor, 7-10 stora urkärnade mjuka dadlar, 3-4 msk kokosolja (uppvärmd i vattenbad), 1msk vaniljpulver, 1-2cm riven ingefära, valfritt: 1 näve färska fina spröda maskrosblad (skölj noga)  + valfritt: saften från 1 pressad citron + knivsudd himalayasalt.

Nä du kan forma smeten i handen till bollar pytslar du ut den i din form med löstagbara kanter.

Fyllning grundrecept: Mixa 2-3 dl cashewnötter (blötlagda i minst 4 timmar) med lite vatten eller valfri nötmjölk (jag hade cashewmjölk) du får mixa ganska länge för att det ska blir lite “gräddigt” – tillsätt sedan o,5dl kokosolja (värmt i vattenbad), 1-2cm riven ingefära, 1msk vaniljpulver, saften från en halv citron. Smaka ev av med naturlig sötning ex  2-3 stora mjuka urkärnade dadlar (agavesirap, honung om du inte ä vegan osv) + 1 knivsudd Himalayasalt.

Sedan tar du hälften av fyllningen och fyller på dina botten, dvs den blir ett “ljusare” fyllningslager.

Till det gula lagret – tar du resterande hälft och river i skal och saft från en stor halv apelsin plus 1,5-2 dl fryst mango i bitar. Du kan också tillsätta en banan du tidigare fryst i bitar om du vill ha ännu krämigare koncistens. Sedan i med 1-2msk gurkmeja. Smaka av om du behöver tillsätta ngn extra dadel för sötma (det beror helt och hållet på hur gurkmejan smakar).

Du fyller på med den gula fyllningen sist på din tårta. Sedan skjuts in i frysen och ta ut den sen ca 30-40 min innan den ska avnjutas.

Du kan välja själv vad du vill toppa med. Säsongens bär eller frukt, nötter, frön, torkad frukt eller som här mullbär, pistaschenötter, något gojibär & lavendel

NÖTFRI?: byt ut cashewnötterna i fyllningen mot det feta i cocosmjölk (ni vet det som är längst upp i cocosmjölksburken) – samt ev 1 fryst banan (som du hackat först i ca 2cm bitar och fryst över natten). Och du använder annan vegetabilisk mjölk.

2 Comments

  1. Sandra

    Förstår att du vill att man ska kolla din video men det är ganska störande att man måste se den för att sen skriva ner recept & ingredienser

    Reply
    1. admin (Post author)

      Nu finns receptet nedskrivet också 🙂 kram

      Reply

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *