Skicka vänlighet till någon du är irriterad på – Lucka 17 #Vänlighetskalendern

tanja-dyredand-julkalender-2018

Hej älskade du. Idag skickar vi vänlighet till en person eller händelse som irriterat dig – vi öppnar lucka #17 i Vänlighetskalendern

Video Vidoe—>

Forskning visar att ni vi blir arga, irriterade – så utsöndras stresshormoner som gärna sätter sig i magtrakten, men kan också göra att vi spänner kroppen, nacke, axlar och skapar på så vis onödiga spänningar.

Inom Mindfulness har man istället en övning att skicka ljus, omtanke, vänlighet till den person eller händelse som irriterar en. När man gör detta omvandlas stresshormonerna och man boostar istället kroppen med måbra-hormoner.Den här övningen kan vara lite motigt först, och den kan ta några gånger innan man får kläm på den, så var snäll mot dig själv och blir inte irriterad om du tycker det är svårt. Det ÄR svårt att se på en händelse som irriterat en eller gjort en förbannad, på ett neutralt sätt. Det hör, så att säg, till den irriterade/argsinta energin. För när du blivit arg/upprörd så rör det ju upp mängder med andra känslor: ex känsla av bitterhet, varför händer detta alltid mig-känslan, men också att man känner att någon klampat in i ens sfär eller försökt förminska en. Men om man ändå då kämpar med att ”sätta känsla av irritation/ilska” på neutral mark, dvs inte lägga energi på irritationen/ilskan så kan du också släppa taget om den mycket fortare. För den känslan är ju en riktig energitjuv!

Så denna guidade övning vi idag ska göra kan vara lite motig, men den gör mycket stor och bra verkan! Är du arg/irriterad på mycket tar du en sak/person åt gången och gör övningen!

Så här gör du

  • Sätt dig till rätta, stå upp eller om du föredrar att ligga ned.
  • Blunda.
  • Vi gör tre djupandninigsövningar där du tar ett djupt andetag in genom näsan, så att magen höjer sig. Håll andan och andas sedan ut genom munnen. Upprepa tre gånger.
  • Blunda.
  • Föreställ dig sedan en person eller händelse som irriterat dig eller som du är arg på.
  • Skicka sedan ljus, vänlighet och omtanke till personen/händelse – det kan vara lite motigt men försök ändå!
  • Tänk tyst för dig själv: jag skickar omtanke och vänlighet och ljus till denna person/händelse, all vänlighet skickar jag hit. Nu är denna  händelse i det förgågna och jag kan släppa taget om den. Jag skickar ljus och vänlighet till detta nu.
  • Tacka sedan dig själv att du tagit dig tid att skicka vänlighet.

Här hos oss är det fullt ös. Igår natt snöade det nästan 30-40 cm snö så jag har först plogat imorses för hand (!) innan vår älskade Lasse Bonde nu varit förbi för att fixa ännu finare. Under dagen är det nämligen fullsmockat med privata sittningar reiki healing, medial vägledning och shamansk healing. Ikväll kommer 16 (!) yogisar hit och jag håller yoga event för minska stress. Så fullt hus och fullt ös med andra ord…

Lägger upp bilder sedan från eventet får du se vad fint. Önskar dig en härlig måndag!

KRAM

/Tanjatanja-dyredand-julkalender-2018

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *