Yoga mot Vägg – ny video uppe

yoga-tanja-dyredand-mindfulness-edsbro

Yoga mot vägg. Kort Yin Yoga sekvens. FILM FILM FILM—> OBS LÄS NEDAN först innan du kör igång!

Här kommer en vägg-övning lånad från Yin Yoga som jag utlovat alla som nu börjat yoga för mig under hösten.Vi gör alltså ett litet avbrott i våra 20 dagar att #TomGlo och istället en kort avstressande yogaövning alla kan göra mot vägg.På lördag 23 fortsätter vi sedan med vanliga guidade meditationer i ‘Konsten att inte göra något alls’.

Du som inte yogat med mig kan så klart också göra denna.

OBSUtgå från egen dagsform. Gör det ont i knän – fäll ihop benen ytterligare. Släpp prestige och tävlan.

Det handlar inte om att komma så långt ned du kan utan att stoppa där kroppen säger till. Ofta kan du börja med att gå in i positionen/rörelsen ca 70% av sin egen kapacitet så att du är rädd om din kropp.

I denna position  minskar du stress, stärker myofascia (där bindväv ingår), stärker bäckenbotten, inner-yttersida lår, jobbar med ligament, benstomme, avlastar rygg och knän. Fokusområde är: adduktion innersida lår, bäckenbotten, meridianer är lever/njure.
Sekvenserna är
1. Ställ mattan tight mot väggen och placera dig med rumpan så nära vägg du kan.
2. Upp med fötterna och flexa först tår, andas in vinkla tår uppåt som en balettdansös, andas ut flexa ned tårna mot dig. Upprepa några gånger.
3. Slappna sedan av i benen och skaka om försiktigt. Stanna kvar med benen upp mot väggen ca 3 minuter.
4. På en inandning fäller du sedan benen åt var sitt håll (som en straddle pose fast mot vägg) andas ut och stanna i positionen mellan 3-5 minuter. OM det gör ont i knän ihop med benen mer. Knän får inte göra ont, någonsin i yoga. Dina knäleder måste du vara rädd om.
5. Sedan fäller du ned knän och vinklar fötterna lätt utåt, så att du kommer in i en squat mot vägg. Perfekt för dig som annars har svårt att gå ned i squat pose på mattan (pga knän, höft osv) Stanna här mellan 3-5minuter. Andas.
6. Upp med benen igen för vila eller om du föredrar att låta knäna falla mot bröstkorg. Valfri tid för vila.
😀
Imorgon kör vi som vanligt igen 20 dagar i konsten att inte göra något alls – att #tomglo. Då med dag 12.

Du kan också följa mig på
Insta: @mindfully_tanja

Du som vill yoga med mig här hos oss: Kolla in

Facebook.com/yogaiedsbro
Facebook.com/yogaiknutby

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *