Mindful Yoga, Skrattyoga, Paryoga, Kontorsyoga – passar alla

tanja-dyredand-yoga-yin

Alla kan vara med – oavsett nybörjare, ovig eller van yogi

Min filosofi som holistisk yogainstruktör är att alla ska kunna vara med på yogan.

Många är rädda att de är för 'oviga', för stela, eller att kroppsliga krämpor ska hindra dem i sin yoga. Därför anpassar jag alltid mina klasser, kurser och event samt när jag privat-coachar.

Jag utgår istället från dig och du utgår från din dagsform. Det är tillåtande, icke-dömande och där all prestige, tävlan och 'picture-perfect'-mentalitet helt sätts åt sidan. Istället landar vi i nuet och tillåter oss att vara just där vi är. Det finns en anledning till varför vi är där vi är just idag, just nu. Och det är helt okej. Det är okej att njuta av det som är just nu och bara släppa taget om alla måsten, borden.

Därför är mina klasser, event, kurser och privat-coaching alltid unik. Jag kombinerar fantastiskt återhämtande Medi Yoga med välgörande Yin Yoga-positioner, guidad mindfulness och djupanding (Pranayama) på ett djuavslappnande sätt. Inom konceptet skrattyoga hittar vi istället tryggheten i gruppen, släpper spänningar och låter skrattets välgörande effekt genomsyra de unika klasserna.

Här nedan kan du läsa om några olika populära klasser jag håller. I kalendariet ser du vilka klasser som är på G. För privat coaching kan du mejla mig på tanja@stressaav.nu

Kort om fördelarna med Yin Yoga, Mindfulness, Pranayama, Klangskålar och skrattyoga

Kort om fördelarna

* Yin Yoga är en passiv yogaform där man stannar längre i en och samma yogasposition (asana). Istället för att jobba med musklerna stärker man fascia (paraplynamn för bindväv och andra vävnader inuti kroppen), benstomme och ligament. Yin Yoga jobbar med kroppens meridianer och istället för att aktivt jobba med muskler (som du gör i Yang-yoga och andra dynamiska träningspass) jobbar man mer "inifrån" och ut här. Vissa jämför det med att ge som en akupunktursession eller som en helkroppsmassage. Övningarna kräver ingen tidigare erfarenhet och man anpassar alltid positionerna efter hur man mår just då när man gör klassen. Fördelarna med Yin Yoga enligt forskning är många; bland annat stimuleras kroppens lymfasystem, stärker immunförsvaret, ger återhämtning, syresätter kroppens leder och vävnader inifrån, ökar blodcirkulationen och ger emotionell balans exempelvis vid nedstämdhet eller pms. Övningarna är inspirerade från bland annat Paul & Suzee Grilley och Sarah Powers.

* Pranayama. Medveten andning och yoga-andning är ett effektivt verktyg att sänka pulsen, men också att syresätta kroppen på olika sätt. Genom djupandning kan vi också sänka våra stresshormoner, öka koncentration och kreativitet samt hjälpa kroppens självläkningssystem.

* Meditation. Meditation har i forskning visat sig ha mycket positiva effekter på exempelvis hjärnans återhämtning. Så lite som 5-10 minuters stilla meditation per dag ger samma återhämtande effekt som exempelvis 30 minuters powernap. Meditationerna inom alla mina klasser, kurser och event är guidade.

* Mindfulnessövningarna utgår från MBSR-programmet (Mindfulness-based Stress Reduction via Jon Kabat-Zin) och vänder sig till alla som vill få verktyg att stressa av och lära sig uppskatta det som finns just här och nu. Mindfulness, ökad medveten närvaro, har visat sig i forskning hjälpa oss att stressa av, öka koncentrationen, stärka självbild, som smärtlindring och att öka motivationen.

* Tibetanska klangskålar har i forskning visat sig påverka centran som ger djupavslappning, minskar stresshormoner och bidrar till kroppens självkläkning. Under yogaklasserna eller workshop spelar jag live på skålar för att fördjupa välbefinnande och avslappning.

* Kontorsyoga är ett härligt sätt att unna dig själv yogans fördelar direkt på jobbet! Ofta har vi svårt 'att komma loss' dagtid för träning, jag kommer ut till ditt företag och kör antingen på stol, i rörelse eller om du/ni har ett konferensrum tar jag med mattor. Yogan anpassas helt efter gruppen så att alla kan vara med!

* Skrattyoga - ett härligt sätt att låta kroppen minska på spänningar och stress. Skratt är ett underbart sätt att frigöra endorfiner och lyckohormoner samtidigt som det också stärker immunförsvaret. Skratt hjälper också kroppens egen självläkningsprocess.

Skrattyoga – perfekt för företaget, möhippa/svensexa eller födelsedagsfest!

Skrattyoga är ett underbart sätt att slappna av, minska stress, sprida livsglädje och välbefinnande. Med guidade enkla och lustfyllda övningar, som alla kan vara med på, låter vi skrattets välgörande effekt sprida sig till kropp och sinne. Skrattyoga masserar inte bara dina inre organ, utan stärker också immunförsvar, ökar kreativiteten och minskar spänningar och oro. Ett underbart sätt att sprida mer glädje på exempelvis företaget, på en möhippa/svensexa eller födelsedagfest. Klassen anpassas efter tillfälle och grupp, inga förkunskaper behövs och inga speciella träningskläder eller dusch efteråt.

För bokning, prisbild och mer information mejla tanja@stressaav.nu

KontorsYoga Yin & Djupandning

Ett fantastiskt sätt att minska stress på arbetsplatsen.

Stress är idag en av de största orsakerna till sjukskrivning på arbetsplatsen. Genom att ta en liten kort time-out med enkla men effektiva övningar kan du minska stress, men också öka fokus och kreativitet.

Klasserna hålls på ditt företag och anpassas så att de kan göras på och runt stolen, i rörelse eller om du/ni har ett konferensrum kan jag ta med mattor (har mattor upp till 20 pers). Här kombineras avstressande djupandning (pranayama) med enkla avkopplande yogaövningar i lugn tempo. Fokusområden är nacke, axlar, händer, bål, korsrygg. Alla kan vara med på klassen oavsett dagsform.

Passen skräddarsys så att de passar ditt företag. Många har det som ett naturligt inslag innan frukostmötet, en lunch i veckan eller som del av kick-off.

Hör av dig om du är intresserad av kontorsyogan så diskuterar vi vidare. Mejla mig på tanja@stressaav.nu

Yin into Bliss

Yin into Bliss - är en fantastiskt annorlunda passiv Yoga. Jag kombinerar nämligen Medi Yin Yoga med medveten närvaro genom Mindfulness, medveten andning (pranayama) och meditation. Övningar som aktiverar kroppens egen självläkning (det parasympatiska nervsystemet). Här jobbar vi inåt, i lugn takt och helt utan prestige eller tävlan. Dessa pass fungerar lika väl för nybörjare eller vana yogis. Allt detta till djupavslappnande och välgörande tibetanska klangskålars vibrerande ljud.

Alla som andas kan vara med och man utgår helt från sin egen dagsform. Inga förkunskaper behövs. Då övningarna är passiva, stillsamma och avstressande blir du aldrig svettig och behöver varken ombyte eller dusch efteråt. Detta är ett perfekt sätt att exempelvis komma ned i varv, starta dagen långsamt eller komplettera en mer fysiskt krävande träning!

I kalendariet kan du se var du kan hitta mig.

Romantisk Par-Yoga Yin – Ny klass blir i höst. Datum inte satt 🙂

Skäm bort dig och någon du tycker om lite extra med romantisk och avkopplande upplevelse utöver det vanliga. Unik ParYoga där du får uppleva din älskade med nya ögon. Inga förkunskaper inom yoga behövs – övningarna är långsamma och utformade för att öka lustcentra, endorfiner och kärlekens energi. Nej du behöver inte vara vig. Alla kan vara med oavsett nybörjare eller van yogi. Perfekt romantisk avslutning på en helg och inför kommande vecka. Måste testas – fantastisk upplevelse!

OBS – Mycket begränsat antal platser mejla tanja@stressaav.nu för bokning

När: Datum kommer inom kort!

Vad: Mindful Yin Yoga Love Flow för par

Också: Ett glas bubbel –alkoholfritt alternativ finns.

Din investering:600kr för två personer. Bokning sker till tanja@stressaav.nu

Var: Studio Levels, Kungsholmen (Kungsholmsgatan 17).

Min breda utbildning

Jag är diplomerad Yoga instruktör (Kundalini) samt har utöver det specialutbildning Yin Yoga (50h), baskunskap Medicin 1 inom fysiologi, anatomi och sjukdomslära, collegeutbildning etapp 1 rådgivning, certifierad mindfulnessintstruktör med inrikting på stresshantering (MBSR via Jon-Kabat Zin), certifierad Vipassana och meditaitons-lärare Yoga Nidra, Eat Clean- och Raw Food inspiratör, diplomerad massageterapeut (tibetanska klangskålar och klangskålsmassage/sound healing, Peter Hess) samt diplomerad spiritual healer/medium (2-årig utbildning på engelsk collegenivå via universitetsläraren och internationella mediet Jeff Jones. Genom den får jag exempelvis arbeta på sjukhus i England jämte läkare då man in England kan få spiritual healing på recept).

Idag coachar jag både privatpersoner, företag, organisationer och kändisar, inom alla yrkeskategorier och åldrar. Ofta inom stresshantering, men även inom mental träning, livsförändringsprocesser, självbild/själförtroende, ökat fokus och ökad kreativitet. Även som stöd för diagnoser inom självskadebeteenden, ADHD, ADD och Bipolär sjukdom. Jag kan privatcoacha eller om du/ni föredrar att bli coachade i grupp, i vissa projekt ingår jag även som del av ett större team. Jag jobbar icke-dömande, tillåtande och med ett öppet sinne. Jag följer alltid svenska lagar och etik, jobbar med evidens- och forskningsbaserade metoder.

Här hittar du alla mina aktiviteter inkl yoga