Att släppa sin ”snuttefilt” -välkomna förändring

healing-tanja-dyredand-edsbro-yoga

 

Har du saker du håller fast vid? Eller beteenden? Som du gör av gammal vana, på autopilot även om de i vissa fall till och med kan vara destruktiva beteendemönster för dig som person?

Forskning visar att vi har en förmåga att hålla fast vid saker/känslor av gammal vana. Hjärnan är lat och gillar det invanda, det som ger ”en känsla av igenkännande, en känsla av trygghet. Detta oavsett beteendemönster, reaktioner, val av vänner, bekanta, jobbuppdrag är destruktiva eller inte. Forskning visar att negativa tankar/stress/destruktiva tankar föder fler negativa tankar/stress/destruktiva tankar.

Inom stresshantering och mindfulness kallas den här typen av invanda beteendemönster ibland för våra så kallade ”snuttefiltar”. Vi snuttar på dem, likt ett barn tröstar sig med sin snuttefilt. Även om då snuttefilten gör dig illa, eftersom det blivit ett invant beteende eller reaktion som du ”normaliserat”. Du skapar strukturer för hur du hanterar en situation/känlsa/tanke när den kommer, och utan att tänka på det går du in i ditt invande beteendemönster/reaktion. Du kan också triggas in i ditt invanda beteendemönster/reaktion det som kallas  ”trippers”. Triggers  gör att vi går igång känslomässigt/kroppsligt för att sedan hantera det med vårt invanda beteende/reaktion (snuttefilten). Ju längre tid vi använt oss av ”snuttefilten”, desto svårare är det att bryta detta mönster, men var lugn det går!

Ibland har också ”snuttefilten” hunnit bli en del av dig, det vill säga, du är ett med din reaktion/beteende. Du känner att tar du bort den förändras hela du. Du kan känna oro för hur det känns när du inte har den längre som tillflykt. Detta är ju ett invant mönster som är tryggt hos dig.

MEN det går att bryta med snuttefilt/snuttefiltar. 

Förändringar handlar just om förändring. Det krävs ett enormt mod/ork att förändra. Det krävs saker av dig. Kanske ofta därför vi ryggar tillbaka. Man orkar inte. Det är enklare att ta till det man är ‘van’ att göra. Detta även när snuttefilten är destruktiv. Något som i sin tur ger dig ännu mer ångest/skam/skuldkänslor.

Detta är ingen lätt process. Det måste få ta tid, du måste ha tålamod och tillit till processen.

Så se om du nu kan be dig själv om tillstånd att göra en förändring. Att be om mod och ork att genomföra den. Att förändra medvetandet, skifta energi. Att kunna släppa taget om snuttefilt(ar). Att kunna unna dig att vara den förändring du vill vara. Ge dig själv cred när du klarar en förändring, peppa dig själv när du tar baby-steps, unna dig att vara tacksam när något blir bra, eller är i alla fall mindre dåligt. Hitta minst tre saker att vara tacksam för innan du somnar på kvällen. Detta oavsett hur motig dagen varit.

Så unna dig idag att läka. Unna dig att ha tid till bara dig. Unna dig att släppa taget om dina snuttefiltar. Att kunna gå vidare. Själv har jag hela helgen nu varit i total tystnad, mediterat, haft shamanska trumresor för rensning och balanserat med kristaller. Helt själv här ute på gården denna helg. Så otroligt renande & skönt. Nu hela söndagen håller jag medial vägledning, stress coaching och sedan yoga till kvällen. Så tacksam för att få jobba med det jag absolut brinner för!

Jag skickar dig som behöver Det lite extra ljus och styrka idag från Sveriges Vänligaste villa.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *